blog

    Toename juridische geschillen met aannemers

    2 min leestijd26 aug 2021

    Veel klanten van juridisch dienstverlener DAS waren in de eerste helft van 2021 verwikkeld in een geschil met hun aannemer. Meer dan 1.300 klanten hadden een geschil met hun aannemer over de bouw of verbouwing van hun woning. Een stijging van 30 procent ten opzichte van de eerste helft van 2020.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Vaak blijkt dat aannemers te veel opdrachten hebben aangenomen, waardoor ze niet genoeg tijd hebben om hun werk goed te doen of af te maken. Christa Verploeg, jurist en mediator bij DAS, wijst de krapte op de woningmarkt als oorzaak aan. ‘Steeds meer mensen knappen hun huis op of verbouwen het. Daar kiezen zij bewust voor, omdat de huizenprijzen sterk zijn gestegen. Wel zijn zij toe aan een ‘volgende stap’, dus gaan ze met hun eigen woning aan de slag. Dat zorgt voor een grotere vraag naar aannemers.’

    Tijdsdruk bij aannemers

    En die vraag leidt tot meer werk- en tijdsdruk bij de aannemers. ‘We zien dat aannemers zich daarin behoorlijk kunnen verslikken. Ze nemen ook werk aan waarvoor ze geen specialisme in huis hebben. Denk bijvoorbeeld aan de tegelzetter die ook loodgieterswerk doet. Ook groeit het aantal zzp’ers binnen de aannemersmarkt en niet iedereen is vakbekwaam en werkt met garanties’, aldus Christa Verploeg.

    Vertraging door corona

    Er komen ook vragen binnen over aannemers die hun klussen niet afmaken door corona. ‘Er zijn bijvoorbeeld producten niet leverbaar vanuit het buitenland waardoor de bouw wordt vertraagd, of er zijn zieke werknemers binnen het bedrijf waardoor de planning in de war komt. Voor aannemers zelf ook een vervelende situatie’, legt Verploeg uit.

    Niet laten escaleren

    Verploeg ziet vooral dat er geen duidelijke afspraken gemaakt worden over het werk zelf en de prijs. ‘Afspraken maken over het uit te voeren (meer)werk en de termijn is erg belangrijk om conflicten te voorkomen. Het is ook niet verstandig om een conflict te laten escaleren. Blijf met elkaar in gesprek en kom je er dan niet uit? Dan kan mediation wellicht helpen om een oplossing te bieden waar beide partijen zich in kunnen vinden’.

    In de Telegraaf licht onze collega Christa Verploeg het onderwerp toe.

    Wil je weten hoe je gedoe met je buren voorkomt als je gaat verbouwen? Kijk dan de vlog van Christa.

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer
    01 apr 20253 min leestijd

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer

    1 april. De dag van de practical jokes, ook op menig werkvloer. Dat grappen op de werkvloer niet altijd goed vallen en soms zelfs tot ontslag op staande voet kunnen leiden, leren onderstaande uitspraken. Pascal Besselink, arbeidsrechtadvocaat bij DAS zet zes uitspraken op een rij.

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS
    18 mrt 20253 min leestijd

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS

    DAS kondigt aan dat CEO Hanneke Jukema per 1 mei haar functie neerlegt. Na twee termijnen van vier jaar is conform de Corporate Governance code en in goed overleg met de Raad van Commissarissen besloten dat zij haar rol overdraagt.

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten
    04 mrt 20253 min leestijd

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten

    Veel carnavalsvierders zullen mogelijk met een kater opstaan de dag erna en zich wellicht ziek melden. Volgens de wet hoeft een zieke werknemer bij een ziekmelding niet te vertellen of uit te leggen wat zijn klachten zijn, en een werkgever mag hier ook niet naar vragen. Alleen de bedrijfsarts mag dit weten, maar de kans dat iemand zich daar dezelfde dag nog moet melden, is klein.

    Item 1 - 3 uit 3