blog
Voorkom boetes in buitenland: dit moeten Nederlandse automobilisten weten
De meeste verkeersboetes die Nederlandse automobilisten in het buitenland krijgen, zijn voor te hard rijden. In elk land wordt hier op gecontroleerd en beboet. Daarnaast komen boetes voor het inrijden van autovrije zones veel voor, vooral in Italië. Ook zorgen tolregelingen en milieustickers nog voor veel onduidelijkheid.
Marcus Groot
Bekijk meerEen relatief nieuwe bron van boetes komt uit Duitsland, waar de politie de laatste jaren actief controleert op het houden van voldoende afstand tot de voorligger. In Duitsland geldt een strikte regel: de afstand tot de voorligger moet minimaal de helft van de gereden snelheid in meters zijn. Rijd je bijvoorbeeld 120 kilometer per uur? Dan moet je minimaal 60 meter afstand houden. Boetes voor het niet naleven van deze regel kunnen oplopen tot 350 euro en kunnen zelfs resulteren in een rijontzegging. Onvoldoende afstand houden moet niet verward worden met bumperkleven. Bumperkleven is een misdrijf en resulteert in een directe dagvaarding waar ook hogere boetes en rijontzeggingen worden geëist.
Duitsland is koploper
De meeste meldingen van buitenlandse boetes komen uit Duitsland, gevolgd door Italië, België, Oostenrijk en Frankrijk. De laatst heeft onlangs gewijzigde toltarieven en registratie op Franse snelwegen doorgevoerd, wat voor extra verwarring zorgt.
Misvatting over buitenlandse boetes
Nederland heeft met veel Europese landen bilaterale verdragen. Dat betekent dat buitenlandse boetes voor incasso aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) worden overgedragen. Het CJIB kan deze boetes vervolgens in Nederland innen. Het is dus een misvatting om te denken dat buitenlandse boetes niet geïncasseerd worden.
Incassokosten voorkomen
Nederlanders laten buitenlandse verkeersboetes vaak te lang liggen, waardoor ze de mogelijkheid verspelen om bezwaar te maken. Bij een tweede aanschrijving wordt men vaak angstig en meldt de zaak alsnog, maar soms is dit te laat om beroep aan te tekenen.
Om incassokosten te voorkomen, is het belangrijk om een buitenlandse verkeersboete tijdig te betalen of tijdig bezwaar te maken. Houd de termijnen goed in de gaten en let bij betaling van de boete goed op het juiste IBAN-nummer en betalingskenmerk. Een foutief kenmerk kan ertoe leiden dat de boete als niet betaald wordt geclassificeerd. Dat kan resulteren in een aanmaning en extra kosten. Door tijdig te reageren op buitenlandse verkeersboetes kunnen Nederlanders veel problemen en extra kosten voorkomen.
Marcus Groot
Ik behandel vrijwel alle dossiers met een geschil die in het buitenland zijn ontstaan, alsmede straf (verkeers)zaken in Nederland waarbij ik de klant bij sta bij de kantonrechter. Ook heb ik een affinititeit met defensiegerel...
Meer artikelen van Marcus Groot