blog

    Black Friday: deal or no deal over extra garantie

    3 min leestijd26 dec 2020

    Black Friday is de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten en tevens het startsein voor de kerstaankopen aldaar. Ook in Nederland is de term goed ingeburgerd en overigens ook behoorlijk opgerekt: winkeliers bieden al lang niet meer alleen op Black Friday hoge kortingen.

    Sjaak Drinkenburg

    jurist

    Bekijk meer

    Elk jaar maken meer consumenten gebruik van Black Friday-deals, dat blijkt uit het aantal pintransacties dat elk jaar stijgt op die dag. Vooral wit- en bruingoed gaan als warme broodjes over de vaak online toonbank. Handige verkopers slijten soms ook extra garantie bij de aankoop van je nieuwe computer of espressoapparaat. Handig want dan worden de reparatiekosten vergoed wat zonder die garantie niet kan, is het veel gehoorde verkooppraatje. Maar dat is toch een te ‘zwarte’ blik op hoe het juridisch zit met de Black Friday-deals, vinden wij bij DAS.

    Garantieverkoopfabel

    In de juridische praktijk van DAS komen we uiteenlopende variaties tegen op deze garantieverkoopfabel. Onlangs wist een autoverkoper een kersverse autobezitter te overtuigen dat hij toch echt garantie moest bijkopen, want anders waren alle eventuele reparatiekosten voor eigen rekening. Maar dat is natuurlijk nonsens. Maar hoe zit het dan wel?

    Niet van kastje naar de muur

    Als je een product koopt, dan moet de verkoper een product leveren dat voldoet aan de eisen die voor normaal gebruik nodig zijn. Als het product eerder stuk gaat dan je mag verwachten, dan heb je recht op reparatie, vervanging of geld terug. Dat regel je overigens met de verkoper, ook al komt het best vaak voor dat die verkoper zijn straatje schoonveegt door je naar de fabrikant te sturen. Niet doen dus, want je hebt een deal gesloten met de verkoper en die moet het probleem ook oplossen. Laat je niet van het kastje naar de muur sturen doordat de verkoper probeert de fabrikant voor een deel van de herstelkosten op te laten draaien en waar jij dan genoegen mee moet nemen (‘coulancehalve’). De verkoper moet zelf voor kosteloos herstel zorgen, tenzij je natuurlijk zelf verantwoordelijk bent voor een defect aan het product omdat je ermee verkeerd bent omgegaan.

    Extra garantie kopen of niet?

    Ben je van plan om vrijdag flink te ‘blackdealen’, denk dan goed na voordat je een extra garantie afsluit. De wet geeft je al de nodige garantie, want als je product binnen zes maanden stuk gaat dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek door jouw toedoen is veroorzaakt. Je kunt dus stellen dat je automatisch al zes maanden garantie hebt. Gratis! Naast deze wettelijke garantie(s) heb je vaak ook nog fabrieksgarantie. Hoe lang die garantie duurt en wat je mag verwachten lees je terug in de garantievoorwaarden. Daar staan ook de spelregels in om aanspraak te kunnen maken op die garantie. Lees deze goed door en stel vragen aan de verkoper als iets onduidelijk is. Als je geen zin hebt in discussies met de verkoper kun je natuurlijk overstag gaan voor een extra lange en betaalde garantie, maar dat maakt je Black Friday-deal misschien juist weer onnodig duur!

    Weten wat je rechten zijn en waar je op moet letten als je een aankoop doet? Wij hebben een handige checklist met tips.
    Disclaimer

    Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.



    jurist

    Sjaak Drinkenburg

    Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

    Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

    Ook interessant voor je

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan
    25 jul 20252 min leestijd

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan

    Consumenten kiezen voor Chinese goedkope producten, maar de veiligheid en kwaliteit schieten vaak tekort. Bij schade of gebreken is het lastig om je recht te halen bij Chinese verkopers. Bij problemen staan consumenten vaak met lege handen.

    Terugkrijgen geld van Booking.com zal niet makkelijk zijn
    07 jul 20252 min leestijd

    Terugkrijgen geld van Booking.com zal niet makkelijk zijn

    Veel gedupeerden beweren dat ze door Booking.com zijn misleid, wat heeft geleid tot financiële schade. Zij willen proberen hun schade vergoed te krijgen. Maar dat is niet makkelijk. Zij moeten aantonen dat de informatie op de website misleidend was en dat dit heeft geleid tot een specifieke vorm van schade.

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Item 1 - 3 uit 3