veelgestelde-vragen

    Energieprijzen verhogen: is termijn van 30 dagen verplicht?

    3 min leestijd03 nov 2022

    Nadat een aantal energieleveranciers de boodschap van minister Rob Jetten in eerste instantie negeerden, zien de meesten nu toch af van het verhogen van de tarieven per 1 oktober. Deze leveranciers meenden dat de wet verkeerd werd geïnterpreteerd en dat tariefsverhogingen binnen een bepaalde termijn gewoon mogelijk zijn. Maar hoe zit het nu eigenlijk?

    Sjaak Drinkenburg

    jurist

    Bekijk meer

    In de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet is bepaald dat je als consument een opzegtermijn van 30 dagen hebt, als het gaat om een overeenkomst met variabele tarieven. De leverancier moet dan ook tenminste 30 dagen van tevoren eventuele prijswijzigingen kenbaar maken.

    Belang consument

    De leveranciers geven als argument, dat je als ontevreden consument direct mag overstappen naar een andere leverancier, maar dat doet volgens mij geen afbreuk aan de werking van de wet zoals hierboven vermeld. Een vergelijkbare discussie is namelijk recent gevoerd en beoordeeld door de Geschillencommissie Energie. Daarin oordeelde de commissie dat het belang van de leverancier, het verhogen van de prijs op zo’n korte termijn, niet opweegt tegen het belang van de consument. De consument kan bij een dergelijk korte termijn geen doordachte beslissing nemen. Ook wordt gedacht aan consumenten die bijvoorbeeld door vakantie niet tijdig kennis kunnen nemen van een dergelijke wijziging. Die argumenten lijken mij ook nu, valide.

    Terugkrabbelen

    De leveranciers wilden eerst niks weten van de vraag van minister Jetten maar zijn nu toch teruggekrabbeld. Zij wachten met het verhogen van de prijzen. Mocht het tóch gebeuren dat bepaalde leveranciers zich niet houden aan de 30 dagen termijn, dan kunnen consumenten overwegen om de kwestie te laten toetsen door de geschillencommissie Energie. Dat is een vrij laagdrempelige oplossing. Het kost 52,50 euro om je klacht daar te laten beoordelen, en dan zal een leverancier er ook op moeten reageren. De commissie brengt daarop een bindend advies uit, en als je als consument in het gelijk wordt gesteld, krijg je ook het klachtgeld terug. En gezien de huidige stijgingen, wegen die 52 euro’s vaak wel op tegen het belang.

    Sjaak Drinkenburg gaf bij BNR Nieuwsradio een toelichting over dit onderwerp.

    Disclaimer

    Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.


    jurist

    Sjaak Drinkenburg

    Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

    Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

    Ook interessant voor je

    Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen
    13 nov 20252 min leestijd

    Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen

    Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Ondernemers moeten eerlijk zijn over prijzen en kortingen om boetes te voorkomen. Bovendien kunnen consumenten overeenkomsten vernietigen die zijn gesloten op basis van misleidende kortingen.

    Afwijkende actieradius bij koop elektrische auto: heb je recht op ontbinden koop?
    17 sep 20253 min leestijd

    Afwijkende actieradius bij koop elektrische auto: heb je recht op ontbinden koop?

    De actieradius van elektrische auto’s levert vaak juridische discussies op. De Hoge Raad heeft vorig jaar een belangrijke uitspraak gedaan die meer duidelijkheid en richting zal geven aan lopende en nieuwe discussies over non-conformiteit. Wanneer kun je de koop ontbinden en we geven tips waar je op moet letten bij aanschaf van een elektrische auto.

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan
    25 jul 20252 min leestijd

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan

    Consumenten kiezen voor Chinese goedkope producten, maar de veiligheid en kwaliteit schieten vaak tekort. Bij schade of gebreken is het lastig om je recht te halen bij Chinese verkopers. Bij problemen staan consumenten vaak met lege handen.

    Item 1 - 3 uit 3