blog

Faillissement VanMoof: wat kun je als klant doen?

3 min leestijd19 aug 2023

Na de bekendmaking van uitstel van betaling is fietsenfabrikant VanMoof inmiddels failliet verklaard. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen die een bestelling hebben lopen of een fiets in reparatie hebben, onzeker zijn over het feit of de fiets alsnog geleverd wordt of vragen hebben wat er nu gebeurt. Ik zet hieronder uiteen waar je als gedupeerde klant rekening mee moet houden.

Sanne Depmann

advocaat

Bekijk meer

Ik heb een fiets besteld en nog niet geleverd gekregen. Wat moet ik nu doen?

Nu het bedrijf failliet is verklaard, moet je je tot de curator wenden. Die vraag je of de overeenkomst gestand gedaan wordt (lees: toch wordt nagekomen). Als dat zo is, dan krijg je je fiets en moet je – als je de fiets nog niet (volledig) betaald hebt – de fiets alsnog betalen. Als dat niet zo is dan kun je de koop ontbinden en de curator vragen om je terugbetalingsvordering op de lijst van voorlopig erkende crediteuren te plaatsen.

Dan heb je een concurrente vordering, zoals dat heet. De praktijk leert dat er vaak niet tot nauwelijks geld over is om concurrente schuldeisers te betalen. Zogenoemde preferente schuldeisers gaan namelijk voor. Dat is bijvoorbeeld de belastingdienst.

Ik heb een fiets in reparatie bij VanMoof. Krijg ik die terug?

Staat jouw fiets in verband met een reparatie nog bij VanMoof? De fiets blijft jouw eigendom en wordt dus niet van VanMoof. Je krijgt je fiets dus terug. Je zult dan wel moeten aantonen dat de fiets jouw eigendom is. Het is alleen wel de vraag of deze uiteindelijk nog kan worden gerepareerd.

Dit blog is van Sanne Depmann, advocaat bij DAS.

Sanne gaf in de uitzending van de Daily Move bij BNR uitleg over de situatie.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.


advocaat

Sanne Depmann

Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

Meer artikelen van Sanne Depmann

Ook interessant voor je

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels
11 apr 20243 min leestijd

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels

Vanaf 1 april gelden er nieuwe regels voor incassodienstverleners. Ze mogen klanten niet meer onder druk zetten en er is een maximum aan incassokosten voor kleine bedragen.


 Garantie: 3 belangrijke misverstanden opgehelderd
27 mrt 20243 min leestijd

Garantie: 3 belangrijke misverstanden opgehelderd

Er heerst nogal wat onduidelijkheid over productgarantie, garantietermijnen en fabrieksgarantie. Daarom zet ik drie misverstanden over garantie op een rij.

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?
28 nov 20233 min leestijd

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?

Slachtoffer van online fraude? Dit zijn de stappen die je kunt zetten om je geld proberen terug te krijgen en anderen te waarschuwen.

1 van 3