blog

    Faillissement VanMoof: wat kun je als klant doen?

    3 min leestijd19 aug 2023

    Na de bekendmaking van uitstel van betaling is fietsenfabrikant VanMoof inmiddels failliet verklaard. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen die een bestelling hebben lopen of een fiets in reparatie hebben, onzeker zijn over het feit of de fiets alsnog geleverd wordt of vragen hebben wat er nu gebeurt. Ik zet hieronder uiteen waar je als gedupeerde klant rekening mee moet houden.

    Sanne Depmann

    advocaat

    Bekijk meer

    Ik heb een fiets besteld en nog niet geleverd gekregen. Wat moet ik nu doen?

    Nu het bedrijf failliet is verklaard, moet je je tot de curator wenden. Die vraag je of de overeenkomst gestand gedaan wordt (lees: toch wordt nagekomen). Als dat zo is, dan krijg je je fiets en moet je – als je de fiets nog niet (volledig) betaald hebt – de fiets alsnog betalen. Als dat niet zo is dan kun je de koop ontbinden en de curator vragen om je terugbetalingsvordering op de lijst van voorlopig erkende crediteuren te plaatsen.

    Dan heb je een concurrente vordering, zoals dat heet. De praktijk leert dat er vaak niet tot nauwelijks geld over is om concurrente schuldeisers te betalen. Zogenoemde preferente schuldeisers gaan namelijk voor. Dat is bijvoorbeeld de belastingdienst.

    Ik heb een fiets in reparatie bij VanMoof. Krijg ik die terug?

    Staat jouw fiets in verband met een reparatie nog bij VanMoof? De fiets blijft jouw eigendom en wordt dus niet van VanMoof. Je krijgt je fiets dus terug. Je zult dan wel moeten aantonen dat de fiets jouw eigendom is. Het is alleen wel de vraag of deze uiteindelijk nog kan worden gerepareerd.

    Dit blog is van Sanne Depmann, advocaat bij DAS.

    Sanne gaf in de uitzending van de Daily Move bij BNR uitleg over de situatie.

    Disclaimer

    Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.


    advocaat

    Sanne Depmann

    Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

    Meer artikelen van Sanne Depmann

    Ook interessant voor je

    Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen
    13 nov 20252 min leestijd

    Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen

    Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Ondernemers moeten eerlijk zijn over prijzen en kortingen om boetes te voorkomen. Bovendien kunnen consumenten overeenkomsten vernietigen die zijn gesloten op basis van misleidende kortingen.

    Afwijkende actieradius bij koop elektrische auto: heb je recht op ontbinden koop?
    17 sep 20253 min leestijd

    Afwijkende actieradius bij koop elektrische auto: heb je recht op ontbinden koop?

    De actieradius van elektrische auto’s levert vaak juridische discussies op. De Hoge Raad heeft vorig jaar een belangrijke uitspraak gedaan die meer duidelijkheid en richting zal geven aan lopende en nieuwe discussies over non-conformiteit. Wanneer kun je de koop ontbinden en we geven tips waar je op moet letten bij aanschaf van een elektrische auto.

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan
    25 jul 20252 min leestijd

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan

    Consumenten kiezen voor Chinese goedkope producten, maar de veiligheid en kwaliteit schieten vaak tekort. Bij schade of gebreken is het lastig om je recht te halen bij Chinese verkopers. Bij problemen staan consumenten vaak met lege handen.

    Item 1 - 3 uit 3