blog

Garantieverkoopfabel: wel of geen garantie bijkopen?

3 min leestijd24 dec 2022

Black Friday is het startsein voor de aankopen voor de feestdagen. Ook in Nederland is de term ingeburgerd en overigens ook behoorlijk opgerekt: winkeliers bieden al lang niet meer alleen op Black Friday hoge kortingen.

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

Elk jaar maken consumenten gebruik van Black Friday-deals. Vooral wit- en bruingoed gaan als warme broodjes over de vaak online toonbank. Verkopers slijten soms ook extra garantie bij de aankoop van je nieuwe computer of espressoapparaat. Handig want dan worden de reparatiekosten vergoed wat zonder die garantie niet kan, is het veel gehoorde verkooppraatje. Maar dat is toch een te ‘zwarte’ blik op hoe het juridisch zit met de Black Friday-deals.

Uiteenlopende variaties

Bij DAS zien ze uiteenlopende variaties op de garantieverkoopfabel. ‘Zo wist een autoverkoper een kersverse autobezitter te overtuigen dat hij toch echt garantie moest bijkopen, want anders waren alle reparatiekosten voor eigen rekening. Maar dat is natuurlijk nonsens. Maar hoe zit het dan wel?

Terug naar de verkoper

Als je een product koopt, dan moet de verkoper een product leveren dat een redelijke termijn meegaat. Die redelijke termijn hangt samen met het product dat je koopt. Van een nieuwe auto mag je verwachten dat die langer meegaat dan bijvoorbeeld een waterkoker. Als het product dat je gekocht hebt, eerder stuk gaat dan je mag verwachten, dan heb je recht op reparatie, vervanging of geld terug. Dit regel je overigens met de verkoper, ook al komt het best vaak voor dat die verkoper je doorverwijst naar de fabrikant. Maar, dat is niet correct. Je hebt een deal gesloten met de verkoper en die moet het probleem ook oplossen.

Laat je dus niet van het kastje naar de muur sturen doordat de verkoper je naar de fabrikant stuurt. De verkoper moet zelf voor kosteloos herstel opdraaien, mits je natuurlijk er zelf voor hebt gezorgd dat het product niet meer werkt omdat je er verkeerd mee bent omgegaan. Maar, als zich een probleem voordoet, moet je de verkoper wel de gelegenheid bieden het eerst te herstellen of vervangen voordat je je geld terugeist.

Geen zin in discussie

Ben je van plan om vrijdag flink te ‘blackdealen’, denk dan goed na voordat je een extra garantie afsluit. De wet geeft je het eerste jaar sowieso garantie, waarbinnen de verkoper het gebrek kosteloos moet herstellen tenzij het gebrek jouw schuld is. Na een jaar heb je vaak ook nog fabrieksgarantie. Hoe lang die garantie duurt, staat in het garantiebewijs. Gebruik je een creditcard voor je online aankoop? Dan heb je vaak ook automatisch minstens 180 dagen garantie.

Als je geen zin hebt in discussies kun je natuurlijk overstag gaan voor een extra garantie, maar dat maakt je Black Friday-deal misschien juist weer onnodig duur.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.



jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je

Plagiaat met AI door studenten: wat zijn de gevolgen?
12 sep 20243 min leestijd

Plagiaat met AI door studenten: wat zijn de gevolgen?

In het huidige digitale tijdperk speelt Artificiële Intelligentie (AI) een steeds grotere rol in ons dagelijks leven, inclusief het onderwijs. Hoge scholen en universiteiten hebben echter verschillende benaderingen als het gaat om het gebruik van AI door studenten. Landelijke richtlijnen kunnen helpen om duidelijkheid te scheppen en een eerlijk speelveld te creëren voor alle studenten.


 Festival? Dit zijn de juridische FAQ’s
29 aug 20244 min leestijd

Festival? Dit zijn de juridische FAQ’s

Dat het festivalseizoen is begonnen, zien we ook aan de juridische vragen die we binnenkrijgen. Een greep uit de FAQ’s.

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels
11 apr 20243 min leestijd

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels

Vanaf 1 april gelden er nieuwe regels voor incassodienstverleners. Ze mogen klanten niet meer onder druk zetten en er is een maximum aan incassokosten voor kleine bedragen.

1 van 3