blog

    Mario krijgt die kat in de zak gelukkig nog terugbetaald

    3 min leestijd06 nov 2023

    Mario* is helemaal in zijn nopjes. Het was even zoeken, maar nu heeft hij precies de tweedehandsauto die hij op het oog had. Negen jaar oud, met ruim 91.000 kilometer op de teller. Met de inruilprijs van zijn oude auto betaalt Mario 7.500 euro voor zijn nieuwe aanwinst. Maar of het wel een aanwinst is? Dat blijkt een halfjaartje later toch van niet…

    Redactieteam

    Bekijk meer

    De auto rijdt aanvankelijk prima, maar na dat halfjaar krijgt Mario’s auto startproblemen. Zó hardnekkig en vervelend wordt het, dat Mario een dealer van het betreffende merk gaat opzoeken. En daar komt toch wel een akelige aap uit de mouw. De startproblemen worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat de boardcomputer van de auto in een plastic zak zit. En dus niet, zoals gebruikelijk, in een waterdichte bak. De plastic zak is met tape vastgemaakt ergens onder in de auto.

    Mario klopt aan bij de verkoper

    Mario krijgt er nu helemaal een wrange smaak van in z’n mond. Hij meldt het bij de verkoper van de auto. En of zij beiden tot een oplossing kunnen komen? Nou, daar heeft de verkoper geen oren naar. Daarvoor heeft Mario te laat bij hem aangeklopt, bovendien had ook een andere partij al aan de auto gesleuteld…

    Mario is niet verzekerd, maar kan ik zeker helpen

    Mario neemt daar toch echt geen genoegen mee. Hij meldt zijn probleem bij DAS. Ook al is hij niet bij ons verzekerd, ik kan hem heel goed helpen met een betaalde zaak. Die betaalde dienstverlening noemen wij DAS On Demand. Ik geef Mario groot gelijk en stel voor om de verkoper in gebreke te stellen. Dat betekent dat Mario in een brief aangeeft dat zijn gekochte auto ‘non-conform’ is. In andere woorden: de auto heeft niet de kwaliteit die je normaal gesproken kunt verwachten van een dergelijke tweedehandsauto van die prijs.

    De verkoper werkt niet echt mee

    Ik kan voor Mario ook de koopovereenkomst ontbinden. Zo wordt dus zijn koop ongedaan gemaakt en kan Mario zijn geld van de verkoper terugkrijgen. Maar de verkoper blijft weigeren om hieraan mee te werken. Heel vervelend, maar we moeten door naar de kantonrechter. Die heeft het laatste woord, anders komen we er niet uit.

    Moet kunnen, die boordcomputer in een zak

    Tijdens de mondelinge behandeling wordt snel duidelijk dat de kantonrechter de verkoper ook niet kan volgen. Met de boardcomputer in een plastic zak is de auto gewoon nog steeds een nette koop, vindt de verkoper. De kantonrechter veegt zijn brutale uitleg resoluut van tafel. En hij legt nog één keer uit, zoals ik voor Mario in de brief ook al had gedaan, wat een koper van een tweedehandsauto wel én niet mag verwachten. Die boordcomputer in een zak in de auto, dat kan dus écht niet.

    Mario krijgt al zijn geld terug

    De vordering van Mario wordt geheel toegewezen: Mario krijgt gewoon zijn geld weer terug. Hij blij, ik blij. Mario kan niet wachten om een andere tweedehandsauto te kopen. En ja, hij zal nu veel beter oppassen voor die kat in de zak…

    De naam is verzonnen.

    Dit blog is van Peter Schulting, jurist bij DAS On Demand



    Rechtshulp On Demand

    Hulp nodig maar niet verzekerd? Kies voor een oplossing voor een vast bedrag.

    Direct juridisch advies?

    Juridisch servicecenter

    Redactieteam

    Het redactieteam van DAS.

    Meer artikelen van Redactieteam

    Ook interessant voor je

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen
    24 feb 20252 min leestijd

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen

    Niets is zo vervelend als iemand die jouw betaalverzoek negeert. Stel je voor: je hebt net een gezellige avond gehad met vrienden, je betaalt de rekening en stuurt een tikkie. Maar dan… stilte. Wat doe je dan? Hier zijn mijn tips.


    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
    14 nov 20242 min leestijd

    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

    Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

    Item 1 - 3 uit 3