blog

    Online aankoop: bedenktijd of toch niet?

    3 min leestijd04 jan 2020

    Dit jaar wil je Kerst echt laten schitteren en glimmen. Met een zelf ontworpen sieraad je geliefde verrassen. Je werkt al maanden aan het ontwerp. En eindelijk ben je tevreden. Nu nog laten realiseren. Je vindt een zilversmid, die ook voor de nodige bling-bling kan zorgen. Je krijgt snel een mooie offerte en geeft ook weer snel de opdracht, zodat het ruim voor Kerst binnen is . Dat is toch wel heel handig van online regelen.

    Redactieteam

    Bekijk meer

    Maar dan blijkt dat je je geliefde nog niet helemaal kent. Je wist niets van een zilverallergie. Wat nu? Helaas krijgen we veelvuldig vragen over retour sturen van online aankopen en opvallend ook nog geregeld over het terugsturen van zelf ontworpen of op maat gemaakte sieraden. Als blijkt dat er geen bedenktijd van toepassing is, denkt men dat de online verkoper de wettelijke regels niet goed toepast.

    Bedenktijd op online aankopen

    Voor bijna alle online aankopen geldt een bedenktijd. Maar let op: er zijn uitzonderingen. Denk aan producten met een duidelijk persoonlijk karakter zoals een maatpak, fotoboek of speciaal gemaakte of gegraveerde sieraden. Maar ook voor tijdsgebonden producten, zoals concertkaartjes geldt de uitzondering of bederfelijke spullen zoals maaltijden of medicijnen. Heb je online een cateraar vastgelegd die je feestmaal gaat (voor)bereiden, maar besluit toch naar een restaurant te gaan? Ook dan heb je geen wettelijke bedenktijd. Dat geldt voor nog meer online bestellingen en aankopen. Op onze site, bij de meestgestelde vragen, vind je een lijst van producten waarvoor geen wettelijke bedenktijd geldt.

    Laat je feestdagen niet bederven door aankopen die in de kast verdwijnen, controleer goed wat je wel en niet kan doen met je online bestelling. En blijf je zitten met een cadeau voor een kind? Dan kan je dat ook doneren. Ik wens je een fantastische maand, geniet van en met elkaar!

    Redactieteam

    Het redactieteam van DAS.

    Meer artikelen van Redactieteam

    Ook interessant voor je

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen
    24 feb 20252 min leestijd

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen

    Niets is zo vervelend als iemand die jouw betaalverzoek negeert. Stel je voor: je hebt net een gezellige avond gehad met vrienden, je betaalt de rekening en stuurt een tikkie. Maar dan… stilte. Wat doe je dan? Hier zijn mijn tips.


    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
    14 nov 20242 min leestijd

    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

    Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

    Item 1 - 3 uit 3