blog

Online aankopen: de do’s & don’ts op een rij

3 min leestijd07 dec 2022

Tot nu toe werden er bij DAS in 2022 bijna 300 zaken gemeld waarbij mensen slachtoffer waren door oplichting. Of je nu via internet een wasmachine bestelt, een paar schoenen of een nieuw bed: je hebt te maken met de regels die gelden voor kopen op afstand. Die gelden ook als je online koopt en het product ophaalt in de winkel of bij een bezorgpunt bij jou in de buurt. Het nadeel van online winkelen is dat je vaak niet weet wie er achter een website zit. Waar moet je op letten als je online gaat shoppen? De do’s and don’ts op een rij.

Sanne Depmann

advocaat

Bekijk meer

Do’s bij online aankopen

1.Zorg dat je de gegevens hebt van de webwinkel, zoals een telefoonnummer, vestigingsadres en KvK-nummer. Controleer of een webwinkel is aangesloten bij een keurmerk. Dit moet op de website van de webwinkel vermeld worden. Het is belangrijk dat je het logo van een keurmerk kunt aanklikken en wordt doorgelinkt naar de website van het keurmerk. Bij twijfel kun je ook op de website van een keurmerk nakijken of een webwinkel lid is. Let op: het hebben van een keurmerk wil helaas niet altijd zeggen dat je met een betrouwbare webwinkel te maken hebt.

2.Controleer altijd de belangrijkste kenmerken van het aangeboden product of de dienst. Bekijk of de prijs, inclusief belastingen en eventuele bezorgkosten is en hoe de betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst plaatsvindt. Check ook of je de mogelijkheid hebt om de overeenkomst te ontbinden, dus dat je binnen 14 dagen jouw bestelling nog kunt retourneren. Als de website niet actief op deze mogelijkheid wijst, is er nog geen man over boord. Op een aantal uitzonderingen na, heb je als consument bij wet het recht om een koop op afstand te ontbinden. Wanneer de verkoper niet actief op dit recht wijst, dan wordt de termijn waarbinnen je kan ontbinden verlengd. Voor wat betreft het recht op ontbinding wordt er dus een actief informatierecht vanuit de verkoper verwacht.

3.Let goed op of er vinkjes voor een aanvullende verzekering of garantie, standaard aangevinkt zijn. Houd dit altijd goed in de gaten. De verkoper is verplicht te werken met een totaalprijs. Het is dus niet toegestaan dat er na het sluiten van de overeenkomst opeens allerlei extra kosten bij je in rekening worden gebracht.

4.Zoek op internet naar recensies van kopers die je voor zijn gegaan op het moment dat je besluit een aankoop op het internet te doen. Zeker wanneer je “op afstand” winkelt, moet je extra voorzichtig zijn. Stel dat je niet tevreden bent over je nieuwe aankoop, dan kun je niet gemakkelijk even de winkel binnenstappen om verhaal te halen bij de verkoper

5.Let goed op wanneer het serieus wordt en je daadwerkelijk iets koopt. Webwinkels zijn verplicht je te informeren door een duidelijk stappenplan dat je daadwerkelijk iets koopt. Heb je voor de lol jouw virtuele winkelmandje volgeladen, maar blijkt dan dat je eraan vastzit? Je kunt er alleen van afkomen als de website op dit punt onvoldoende duidelijk was.

6.Gebruik ScamCheck, een tool om veilig te kunnen internetten. Met de ScamCheck kun je checken hoe groot de kans is dat een website onveilig is.

Don’ts bij online aankopen

1.Doe nooit een grote aanbetaling. Zo voorkom je dat je veel geld kwijtraakt als een winkel failliet gaat. In de wet is geregeld dat een verkoper slechts 50 procent van de koopsom als aanbetaling in rekening mag brengen. Veel webwinkels houden zich hier niet aan en stellen als voorwaarde dat je het volledige bedrag aanbetaalt. Het is dan aan jou om te bepalen of je zaken wil doen met dit bedrijf of niet.

2.Gebruik niet steeds hetzelfde wachtwoord voor websites waarop je ook jouw bank- of creditcardgegevens invoert. Als een website wordt gehackt, kunnen hackers toegang krijgen tot jouw vertrouwelijke gegevens die op andere websites staan waarvoor je hetzelfde wachtwoord gebruikt.

3.Ontbreken de persoonsgegevens of is de website op dit punt onduidelijk? Laat je dan niet verleiden tot het kopen van producten. Je hebt in zo’n situatie vaak geen grip op de verkopende partij, omdat de persoon achter de website onvindbaar blijkt. Juist verkopers in het buitenland laten het nogal eens afweten bij een internetkoop. En die zijn dan moeilijk op te sporen.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

advocaat

Sanne Depmann

Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

Meer artikelen van Sanne Depmann

Ook interessant voor je

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?
28 nov 20233 min leestijd

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?

Slachtoffer van online fraude? Dit zijn de stappen die je kunt zetten om je geld proberen terug te krijgen en anderen te waarschuwen.

Malafide webshops blijven actief: tips om betrouwbaarheid te onderzoeken
28 nov 20233 min leestijd

Malafide webshops blijven actief: tips om betrouwbaarheid te onderzoeken

Tips om betrouwbaarheid website te checken en online fraude te voorkomen.

Raak je geld niet kwijt: de ultieme podcast over online fraude en hoe je het kunt voorkomen
27 nov 20232 min leestijd

Raak je geld niet kwijt: de ultieme podcast over online fraude en hoe je het kunt voorkomen

Een podcast met tips hoe je online fraude kunt voorkomen en hoe je moet handelen als je slachtoffer bent.

1 van 3