blog

    Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?

    3 min leestijd28 nov 2023

    Bij de politie ontvangen ze ongeveer 50.000 meldingen per jaar van online fraude. Bij DAS worden er gemiddeld 10 tot 15 meldingen per maand gedaan van gedupeerde consumenten. Het zijn schokkende cijfers en het kan iedereen overkomen.

    Sanne Depmann

    advocaat

    Bekijk meer

    Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar de online verkoper om online fraude te voorkomen. In ons blog geven we tips. Maar wat moet je doen als je toch slachtoffer bent van online fraude?

    Stap 1 Verzamel zo veel mogelijk bewijs

    Maak bijvoorbeeld een kopie van de advertentie, noteer de gegevens met wie je zaken hebt gedaan, zoals de contactgegevens, rekeningnummer, en probeer IP-adres te achterhalen. Bewaar de mails of WhatsApp-berichten. Dat helpt allemaal om te achterhalen wie jou geld afhandig heeft gemaakt.

    Stap 2 Schrijf verkoper aan

    Weet je wie het is? Schrijf diegene aan en vraag om terugbetaling. Schakel hiervoor eventueel juridische hulp in.

    Stap 3 Waarschuw anderen

    Laat anderen weten wat jou overkomen is door bijvoorbeeld een review te schrijven of een bericht op een forum te plaatsen. Blijf wel feitelijk.

    Stap 4 Doe altijd aangifte bij de politie

    Hoe klein het bedrag ook is, door jouw aangifte kun je anderen helpen. De politie kan eventueel verbanden leggen met andere aangiften. Wordt er meerdere keren tegen een zelfde banknummer aangifte gedaan dan wordt de bank ook geïnformeerd.

    Podcast

    In een podcast ga ik samen met Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie en Rick van der Rest, product ontwikkelaar bij LAVG, langer in gesprek over dit onderwerp. De podcast kun je beluisteren via onze site.


    Niet verzekerd?

    Direct hulp bij aankopen


    Direct juridische advies?

    Juridische Servicecenter

    advocaat

    Sanne Depmann

    Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

    Meer artikelen van Sanne Depmann

    Ook interessant voor je

    Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen
    13 nov 20252 min leestijd

    Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen

    Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Ondernemers moeten eerlijk zijn over prijzen en kortingen om boetes te voorkomen. Bovendien kunnen consumenten overeenkomsten vernietigen die zijn gesloten op basis van misleidende kortingen.

    Afwijkende actieradius bij koop elektrische auto: heb je recht op ontbinden koop?
    17 sep 20253 min leestijd

    Afwijkende actieradius bij koop elektrische auto: heb je recht op ontbinden koop?

    De actieradius van elektrische auto’s levert vaak juridische discussies op. De Hoge Raad heeft vorig jaar een belangrijke uitspraak gedaan die meer duidelijkheid en richting zal geven aan lopende en nieuwe discussies over non-conformiteit. Wanneer kun je de koop ontbinden en we geven tips waar je op moet letten bij aanschaf van een elektrische auto.

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan
    25 jul 20252 min leestijd

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan

    Consumenten kiezen voor Chinese goedkope producten, maar de veiligheid en kwaliteit schieten vaak tekort. Bij schade of gebreken is het lastig om je recht te halen bij Chinese verkopers. Bij problemen staan consumenten vaak met lege handen.

    Item 1 - 3 uit 3