blog

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?

3 min leestijd28 nov 2023

Bij de politie ontvangen ze ongeveer 50.000 meldingen per jaar van online fraude. Bij DAS worden er gemiddeld 10 tot 15 meldingen per maand gedaan van gedupeerde consumenten. Het zijn schokkende cijfers en het kan iedereen overkomen.

Sanne Depmann

advocaat

Bekijk meer

Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar de online verkoper om online fraude te voorkomen. In ons blog geven we tips. Maar wat moet je doen als je toch slachtoffer bent van online fraude?

Stap 1 Verzamel zo veel mogelijk bewijs

Maak bijvoorbeeld een kopie van de advertentie, noteer de gegevens met wie je zaken hebt gedaan, zoals de contactgegevens, rekeningnummer, en probeer IP-adres te achterhalen. Bewaar de mails of WhatsApp-berichten. Dat helpt allemaal om te achterhalen wie jou geld afhandig heeft gemaakt.

Stap 2 Schrijf verkoper aan

Weet je wie het is? Schrijf diegene aan en vraag om terugbetaling. Schakel hiervoor eventueel juridische hulp in.

Stap 3 Waarschuw anderen

Laat anderen weten wat jou overkomen is door bijvoorbeeld een review te schrijven of een bericht op een forum te plaatsen. Blijf wel feitelijk.

Stap 4 Doe altijd aangifte bij de politie

Hoe klein het bedrag ook is, door jouw aangifte kun je anderen helpen. De politie kan eventueel verbanden leggen met andere aangiften. Wordt er meerdere keren tegen een zelfde banknummer aangifte gedaan dan wordt de bank ook geïnformeerd.

Podcast

In een podcast ga ik samen met Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie en Rick van der Rest, product ontwikkelaar bij LAVG, langer in gesprek over dit onderwerp. De podcast kun je beluisteren via onze site.


Niet verzekerd?

Direct hulp bij aankopen


Direct juridische advies?

Juridische Servicecenter

advocaat

Sanne Depmann

Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

Meer artikelen van Sanne Depmann

Ook interessant voor je

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels
11 apr 20243 min leestijd

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels

Vanaf 1 april gelden er nieuwe regels voor incassodienstverleners. Ze mogen klanten niet meer onder druk zetten en er is een maximum aan incassokosten voor kleine bedragen.


 Garantie: 3 belangrijke misverstanden opgehelderd
27 mrt 20243 min leestijd

Garantie: 3 belangrijke misverstanden opgehelderd

Er heerst nogal wat onduidelijkheid over productgarantie, garantietermijnen en fabrieksgarantie. Daarom zet ik drie misverstanden over garantie op een rij.

Malafide webshops blijven actief: tips om betrouwbaarheid te onderzoeken
28 nov 20233 min leestijd

Malafide webshops blijven actief: tips om betrouwbaarheid te onderzoeken

Tips om betrouwbaarheid website te checken en online fraude te voorkomen.

1 van 3