nieuwsbericht

    Veel onduidelijkheid over vouchers

    3 min leestijd05 nov 2020

    Checkkie.nl, het voucherplatform van juridisch dienstverleners Aviclaim en DAS, heeft onderzocht wat reizigers weten over hun vouchers en wat reisorganisaties hierover melden. Uit dit onderzoek van Checkkie blijkt dat de informatie te wensen over laat. Ook weten reizigers vaak niet welke risico’s ze lopen.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Checkkie.nl deed onderzoek onder 275 reizigers die een voucher kregen voor een geannuleerde reis. Gemiddeld genomen hebben zij 1.5 voucher thuis liggen met een waarde van € 975.

    Beperkte kennis bij consumenten

    Vooral reizigers met losse vliegtickets zijn niet goed op de hoogte van hun rechten als ze een voucher hebben ontvangen. Slechts 50% weet dat zij bij annulering van de reis recht hebben op teruggave van de reissom. Ook weet 65% van deze voucherbezitters niet dat zij hun geld kwijt zijn op het moment dat de vliegmaatschappij failliet gaat. Reizigers met een voucher voor een pakketreis, zijn beter op de hoogte: 85% weet dat die vouchers gedekt worden door een garantiefonds.

    Gebrekkige informatie van touroperators

    De eerste coronavouchers werden een half jaar geleden uitgegeven, gelijktijdig met de uitbraak van de coronacrisis. Reizigers hebben bij annulering van de reis wettelijk gezien direct recht op terugbetaling. Maar om reisorganisaties wat lucht te geven, hebben ANVR en ACM afgesproken dat reizigers pas 6 maanden na uitgiftedatum van hun voucher om terugbetaling kunnen vragen. In de daaropvolgende 6 maanden moeten reisorganisaties het geld ook daadwerkelijk hebben teruggestort op de bankrekening van hun klanten. Veel touroperators zijn onduidelijk over hoe en wanneer ze tot uitbetaling overgaan als klanten na de afgesproken zes maanden hun vouchers willen verzilveren, zo blijkt uit vragen die juridisch dienstverlener DAS hierover krijgt.

    Verleng de geldigheidsduur van vouchers

    “Reizigers doen er daarom goed aan de geldigheidsduur van hun vouchers goed te bewaken”, zegt Remco Kuilman van Checkkie.nl. De meeste vouchers zijn 1 jaar geldig. Dit betekent dat je binnen 364 dagen je voucher moet gebruiken of verzilveren. Durven reizigers vanwege de coronacrisis geen nieuwe reis te boeken of zijn ze te laat, dan vervalt de bescherming van het garantiefonds in het geval van pakketreizen. “Er is begrip voor de ongunstige economische omstandigheden van reisorganisaties waardoor uitbetaling pas na 6 maanden gebeurt. Tegelijkertijd hebben reizigers recht op informatie die volledig is en actief wordt aangeboden”, zegt Nicole Reijnen, woordvoerder bij DAS. Het helpt als reisorganisaties transparant zijn over hoe zij vouchers financieren nu de crisis voortduurt en economisch herstel op korte termijn niet is voorzien. Ook pleit Checkkie.nl voor het verlengen van de geldigheidsduur van vouchers en dekking door het garantiefonds tot anderhalf jaar. Daarmee krijgen reizigers naast touroperators lucht en behouden zij in ieder geval hun rechten.

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    Nieuwe verkeersregels in Frankrijk: hier moet je op letten
    14 mei 20252 min leestijd

    Nieuwe verkeersregels in Frankrijk: hier moet je op letten

    Op vakantie naar Frankrijk? Dan moet je rekening houden met gewijzigde verkeersregels om boetes te voorkomen. Drie belangrijke wijzigingen voor je op een rij.

    E-step gebruik in het buitenland: dit moet je weten!
    23 apr 20252 min leestijd

    E-step gebruik in het buitenland: dit moet je weten!

    Ben je van plan om je e-step mee te nemen op vakantie? Of wil je gewoon weten hoe het zit met e-steps in het buitenland? Geen zorgen, ik heb het voor je uitgezocht. Er zijn drie situaties waar je rekening mee moet houden.

    Wat je moet weten over vertraagde en geannuleerde vluchten
    10 apr 20253 min leestijd

    Wat je moet weten over vertraagde en geannuleerde vluchten

    Wanneer heb je recht op compensatie bij geannuleerde of vertraagde vlucht en wanneer is er sprake van overmacht? Alles leggen we uit in dit blog.

    Item 1 - 3 uit 3