Repareren ondeugdelijk product

Heb je een kapot product geleverd gekregen? Of is het niet lang na de aankoop stukgegaan? Dan kun je je leverancier een verzoek sturen om een ondeugdelijk product te repareren of vervangen. Hier lees je hoe je dat doet.

Brief Ondeugdelijk product

  • Voorbeeldbrief Ondeugdelijk product binnen garantietermijn
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht

Brief Repareren of vervangen

  • Voorbeeldbrief Ondeugdelijk product repareren ofvervangen
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht

Beoordelen situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Heb je een ondeugdelijk product geleverd gekregen?

Krijg je een product geleverd dat niet overeenkomt met de belofte van je leverancier? Dan spreken we van een ondeugdelijk product. Bijvoorbeeld als het product beschadigd is of niet werkt. Je hebt recht op een deugdelijk product. Stuur je leverancier dan een brief met het verzoek op reparatie of vervanging van je beschadigde of niet-werkende product. Daar kun je onze gratis voorbeeldbrief voor gebruiken.

Gaat je product later stuk, maar wel binnen de garantietermijn?

Als je een product koopt, ga je ervan uit dat het niet direct stukgaat en dat het een tijdlang meekan. Ook als je product bij levering goed werkt maar later stukgaat, kun je aanspraak maken op reparatie of vervanging. Vaak geeft de leverancier of fabrikant van een product zelf een garantietermijn aan, waarbinnen je kosteloos reparatie of vervanging van een ondeugdelijk product krijgt aangeboden. Die garantie is niet heilig. Van wasmachines verwachten we gewoonlijk dat ze tot wel tien jaar meegaan. Die verwachting van de levensduur van een product noemen we een redelijke termijn. Vaak krijg je twee jaar garantie op je wasmachine van de leverancier of fabrikant. Maar ook als de wasmachine na drie jaar stukgaat, mag je nog steeds verwachten dat je reparatie of vervanging aangeboden krijgt tegen een redelijke prijs. Lees hier meer over wettelijke garantie.

Geen reactie op je brief? Stuur dan een ingebrekestelling

Heb je je leverancier schriftelijk gevraagd om het probleem met je ondeugdelijke product op te lossen, maar krijg je geen reactie? Reageert de leverancier niet binnen de termijn die je in je brief hebt aangegeven? Dat is heel vervelend. Voordat je tot verdere juridische stappen overgaat, stuur je dan eerst nog een officiële ingebrekestelling. Daarin laat je weten dat de leverancier zijn verplichtingen niet is nagekomen. Je geeft hem nog een laatste kans om tot een oplossing te komen. Gebeurt ook dat niet? Dan kun je overgaan tot het claimen van een schadevergoeding of tot het ontbinden van de overeenkomst. Hier lees je meer over de ingebrekestelling.

Verzoekbrief voor vervanging of reparatie ondeugdelijk product

Wij helpen je om een verzoekbrief op maat te maken. Vul online een vragenlijst in en je ontvangt direct een brief op maat. Bekijk hier onze voorbeeldbrief Ondeugdelijk product vervangen of repareren.

Heb je een vraag over het conflict met je leverancier?

Je kunt ons altijd bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800  voor advies.

Lees verder