Levertijd overschreden

Is de levertijd overschreden van je zakelijke bestelling en worden je producten nu te laat geleverd? Daar kan je bedrijf veel hinder van ondervinden. Als leveringen aan jouw klanten afhankelijk zijn van je bestelling, loop je reputatieschade op door de vertraging. Of misschien heb je al betaald en kom je financieel in de knoop. Genoeg redenen om in actie te komen bij overschrijding van de levertijd.

Stuur een brief

  • Voorbeeldbrief Overschrijding levertijd
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht

Beoordelen situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandeling en bemiddeling

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Maak duidelijke afspraken en voorkom dat de levertijd overschreden wordt

Kijk voordat je een overeenkomst aangaat altijd naar de algemene voorwaarden van je leverancier. Kun je je daar niet in vinden? Of heeft je leverancier geen algemene voorwaarden? Dan kun je er als ondernemer voor kiezen om zelf inkoopvoorwaarden op te stellen. Voordat je de overeenkomst met je leverancier aangaat, vraag je hem om met je inkoopvoorwaarden akkoord te gaan.

Daarnaast raden we je aan van tevoren altijd schriftelijk vast te leggen wat de uiterste leverdatum van producten is. Zeker als het producten zijn die horen bij feestdagen of een bepaald seizoen. Bij overschrijding van de levertijd voor seizoensproducten, is de schade voor jouw bedrijf niet te herstellen.

Leg ook vast welke producten of diensten je tegen welke prijs koopt en hoe die worden geleverd. Gebruik voor de levering het liefst de vermelding ‘franco huis’. Dan moet de leverancier op zijn kosten bij het adres van jouw onderneming leveren. Zo is de inhoud van de overeenkomst volstrekt helder.

Wat kun je doen als de levertijd overschreden is?

Dat hangt af van de afspraken die je hebt gemaakt met de leverancier.

  1. Is er afgesproken dat de levering bijvoorbeeld binnen een maand zal plaatsvinden? Dan is er sprake van een vermoedelijke levertijd. In dat geval stuur je bij overschrijding van de levertijd van je zakelijke bestelling eerst een ingebrekestelling naar je leverancier. Pas daarna kun je een schadevergoeding claimen of de overeenkomst ontbinden. Herinner je leverancier in de ingebrekestelling nogmaals aan de afspraken die jullie hebben gemaakt. Laat weten dat de levertijd is overschreden en geef je leverancier nog één kans om voor een oplossing te zorgen. Daar kun je onze gratis voorbeeldbrief voor gebruiken.

    Vergeet in de voorbeeldbrief niet een redelijke termijn op te nemen. Als in de algemene voorwaarden een afspraak is opgenomen over de duur van de extra termijn voor deze laatste kans, dan moet deze duur worden aangehouden in de ingebrekestelling. Het is verstandig om de ingebrekestelling per aangetekende post te versturen.

  2. Is er afgesproken dat de levering op een exacte datum moet plaatsvinden? En verstrijkt deze datum zonder dat er een levering heeft plaatsgevonden? Ook dan moet je de leverancier extra tijd geven. Geeft de leverancier aan dat hij of zij niet meer zal gaan leveren? Of wist de leverancier dat jij bepaalde producten voor een bepaalde datum nodig had (bijvoorbeeld seizoensproducten) en wordt de bestelling voor deze datum niet afgeleverd? Dan hoef je geen extra levertijd te geven. Je kunt de leverancier dan een brief sturen met de mededeling dat je van de bestelling afziet. In die brief kun je je geld terugvragen of meedelen dat je de leverancier aansprakelijk stelt voor schade die je hierdoor lijdt.

Waarom stuur je een brief bij overschrijding levertijd?

Als je leverancier zijn belofte niet nagekomen is en de levertijd overschreden is, moeten jouw klanten misschien wachten op hun bestelling. Of komt jouw bedrijf in financiële problemen omdat je vooraf betaald hebt. Met een officiële brief zet je de afspraken zwart-op-wit. Dat kan helpen om schot in de zaak te brengen. Bovendien is het bewijsmateriaal als je tóch genoodzaakt bent om verdere juridische stappen te nemen. We adviseren je om in de brief direct een nieuwe uiterste leverdatum voor te stellen. Gebruik onze gratis voorbeeldbrief om je leverancier te wijzen op de overschrijding van de levertijd.

Heb je een vraag over het conflict met je leverancier?

Je kunt ons altijd bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800 voor advies.

Lees verder