blog

    Niet voldaan aan informatieplichten? Ondernemer draait op voor deel van de rekening

    3 min leestijd20 nov 2025

    Met de feestdagen in aantocht breekt voor webwinkels een drukke en lucratieve periode aan. Steeds meer ondernemers verkopen producten en diensten online. Daarbij is het belangrijk dat klanten vooraf duidelijke informatie krijgen. Het gaat hierbij om zogenoemde precontractuele informatieplichten. Ondernemers die daar niet aan voldoen krijgen de rekening gepresenteerd.

    Sanne Depmann

    advocaat

    Bekijk meer

    Ondernemers die deze verplichtingen niet correct nakomen kunnen van een koude kermis thuiskomen. Rechters zetten namelijk steeds vaker een streep door een deel van de vorderingen op basis van onbetaalde facturen, omdat de consument onvoldoende is geïnformeerd. Denk hierbij aan ondernemers die hun bestelproces niet waterdicht hebben ingericht of niet hebben gewezen op de bedenktijd.

    Uitspraak Hoge Raad: geen duidelijke betalingsverplichting, dan geen geld

    Een uitspraak van de Hoge Raad onderstreept dit risico. Een grote webwinkel kreeg nul op het rekest toen een klant een vier artikelen bestelde maar niet betaalde. De reden? De bestelknop bevatte de tekst “bestelling plaatsen”, wat volgens de rechter niet duidelijk genoeg maakt dat er een betalingsverplichting ontstaat. De consument voerde geen verweer, maar dat deed er niet toe: de rechter moet volgens de wet zélf toetsen of aan de wettelijke informatieplichten is voldaan.

    Overeenkomst niet rechtsgeldig als bestelknop niet duidelijk verwijst naar betaling

    Sinds 2022 regent het uitspraken over schendingen van deze essentiële informatieplichten. Rechters kijken hier streng naar. Als de tekst op de bestelknop bijvoorbeeld niet ondubbelzinnig verwijst naar een betaling, dan heeft dit consequenties voor de ondernemer. En dat geldt ook als de consument geen klacht indient.

    Ondernemer moet bewijzen voldaan te hebben aan informatieplichten

    Dat de precontractuele informatieplichten correct zijn nagekomen, moet door de ondernemer in de procedure concreet onderbouwd worden, bijvoorbeeld met printscreens, belscripts of andere stukken, die inzicht geven in de bestelprocedure van de verkoper.

    Ondernemers die de precontractuele informatieplichten in algemene voorwaarden hebben staan, moeten precies aangeven waar die informatie staat. Ook moeten ze laten zien dat dit de versie is die gold op het moment van de bestelling. Een papieren kopie van die voorwaarden is nodig als bewijs.

    Financiële gevolgen zijn fors

    De gevolgen zijn fors. Afhankelijk van het aantal geschonden informatieplichten en of de bestelknop al dan niet juist is ingericht, kan de rechter de hoofdsom met 20 tot 60 procent verminderen. Denk aan het ontbreken van contactgegevens, een onduidelijke productomschrijving of het niet vermelden van het herroepingsrecht, de zogenoemde bedenktijd van 14 dagen.

    Oorzaak vaak onwetendheid

    Het betreft vaak bonafide ondernemers die de mist ingaan, simpelweg door onwetendheid. Veel bedrijven sturen alleen de factuur mee als bewijs, maar dat is niet genoeg. Of denken duidelijk te zijn door een afwijkende tekst op de bestelknop te plaatsen. Je moet het hele bestelproces kunnen aantonen met screenshots van elke stap en bevestigingsmail.

    De les voor ondernemers: zorg dat je bestelproces aan de voorkant klopt, want in de rechtszaal telt niet wat je bedoelde, maar wat je aantoonbaar hebt gecommuniceerd.

    advocaat

    Sanne Depmann

    Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

    Meer artikelen van Sanne Depmann

    Ook interessant voor je

    Prijzen van producten: geef wel echte kortingen
    13 feb 20253 min leestijd

    Prijzen van producten: geef wel echte kortingen

    Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Bij het geven van kortingen is het heel belangrijk om eerlijk te zijn over de prijs en de korting, want daar gelden regels voor.

    Dit is waarom je de tekst op je bestelknop in webshop juist moet formuleren
    25 nov 20244 min leestijd

    Dit is waarom je de tekst op je bestelknop in webshop juist moet formuleren

    Wat zijn de gevolgen van een bestelknop die niet aan de voorwaarden die de Europese rechter daaraan stelt, voldoet?

    Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers
    03 jul 20243 min leestijd

    Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers

    Als ondernemer, of je nu een zzp’er, mkb’er of een grote onderneming bent, is het onvermijdelijk dat je te maken krijgt met stijgende kosten. Maar waar moet je op letten als je je prijs wil verhogen en kan dat altijd?

    Item 1 - 3 uit 3