blog

Ondernemer Marjan tot schrik gedagvaard door klant

3 min leestijd06 okt 2021

Marjan (47) runt een prachtige kartbaan die populair is bij klein en groot. Ze heeft een grote groep vaste klanten die met hun eigen karts komt racen. Daarnaast ziet ze de groep ‘dagjesracers’ met de huurkarts ook gestaag groeien. Als vaste karter Erwin (32) klaagt over de beschikbaarheid van de baan, loopt de ruzie hoog op en belanden ze in de rechtszaal.

Recht uit de praktijk

Bekijk meer

Erwin is een van de vaste karters op de baan van Marjan. Hij is trots op zijn eigen kart die hij passend heeft gemaakt voor zijn 1,98 meter lange lijf en hij wil zo vaak mogelijk karten. Naar de zin van Erwin is de baan niet genoeg beschikbaar omdat die ‘huurkarters’ steeds de beste uren krijgen. Op niet misverstane toon doet Erwin zijn beklag bij Marjan. Hij gaat steeds harder praten, tot hij uiteindelijk tegen haar staat te schreeuwen. Marjan is er behoorlijk door van slag.

Afkoelingsperiode

Marjan laat Erwin weten dat het haar het best lijkt om de boel eerst maar eens te laten bezinken. Ze stelt voor dat Erwin zich even niet op de kartbaan laat zien. Erwin vat dit op als een officieel toegangsverbod, en accepteert dit niet. Sterker, hij eist dat het ‘verbod’ wordt ingetrokken en wil vijf keer gratis karten als compensatie voor het leed dat hem is aangedaan. Hij dagvaardt Marjan.

Marjan weet niet meer waar ze het moet zoeken en neemt contact met mij op. Ze vertelt me dat ze graag rekening houdt met alle feedback van klanten, maar dat ze niet weet hoe ze deze clash met Erwin moet oplossen.

Dagvaarding intrekken

Ik probeer de angel uit het conflict te halen door Erwin te laten weten dat er helemaal geen sprake is van een toegangsverbod. Hij is, net als ieder ander, van harte welkom om te komen karten. Een kartverbod moet volgens de regels van de Nationale Autosport Federatie schriftelijk worden bevestigd. Dat is niet gebeurd. Geen kartverbod, dus daarmee hopelijk ook geen ruzie meer. Ik vraag Erwin de dagvaarding in te trekken.

Geen recht op een vergoeding 

Erwin heeft echter zijn zinnen op een rechtszaak gezet en zet door. Voor de rechter doe ik nogmaals mijn betoog dat er geen sprake is van een toegangsverbod. De rechter heeft snel door waar het echte pijnpunt in de ogen van Erwin zit: het beleid van de kartbaan. Hij stelt voor dat Marjan en Erwin hierover in gesprek gaan, maar helaas weigert Erwin dit.

En ook oordeelt de rechter dat Erwin geen recht heeft op een vergoeding. Erwin is en blijft welkom op de baan, maar wel onder dezelfde voorwaarden als alle andere klanten.

Strijd op de baan

Marjan is op zich blij met de uitspraak van de rechter, maar blijft erbij dat dit voor haar allemaal niet had gehoeven. Het liefst maakt ze al haar klanten blij, ook Erwin. En als er dan toch strijd is, dan liever sportief en op de baan. Erwin heeft er echter geen trek meer in en Marjan denkt niet dat ze hem ooit nog terug zal zien.


Sanne Depmann

Advocaat contractueel en onderwijsrecht bij DAS

Heb je een juridische zorg? Dan wil je snel een oplossing. Conflict met je leverancier of werknemer, een factuur die niet betaald wordt, een samenwerking die in duigen valt. Het kan je allemaal zomaar overkomen. Op die momenten, daar helpt DAS je bij. Je krijgt van ons juridische hulp met alle aandacht. Of je nu verzekerd bent of niet, wij helpen. Op das.nl/ondernemer vind je alvast meer informatie. DAS. Meesters in juridische hulp.

Meer juridische informatie? Bekijk onderstaande links:

Recht uit de praktijk

In deze exclusieve serie schrijven juristen van DAS opmerkelijk verhalen uit de praktijk. In deze verhalen lees je hoe juristen aan de slag gaan met verschillende vraagstukken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Lees...

Meer artikelen van Recht uit de praktijk

Ook interessant voor je


 Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?
15 nov 20233 min leestijd

Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?

Als ondernemer wil je natuurlijk de geleverde producten niet kwijt zijn als ze niet betaald worden. Maar kun je dat voorkomen?


 Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn
21 mrt 20233 min leestijd

Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn

Garantietermijn, herroepingsrecht, kwaliteitsbewaking, verborgen gebreken, ingebrekestelling,… Lees hier de belangrijkste informatie voor consument en ondernemer over de Consumentenrichtlijn.


 Thomas koopt kapotte BMW: kat in de zak of eigen schuld?
19 aug 20223 min leestijd

Thomas koopt kapotte BMW: kat in de zak of eigen schuld?

Thomas is al vanaf zijn jeugd een autofan. Als kind keek hij al vanaf de achterbank van zijn vader naar langs zoevende auto's. Hij speurt graag het internet af in de hoop weer een opknappertje te vinden. Ook nu: hij vindt een parel van een BMW 535i GT voor € 9.250. Alleen na aankoop vertoont de BMW gebreken... Benieuwd hoe jurist Sjaak hem heeft kunnen helpen? Lees het artikel op de website.

1 van 3