blog

Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips

2 min leestijd23 jan 2022

Mooi is dat, je hebt een prijsafspraak gemaakt met een (goede) zakenrelatie en helaas klopt het niet. Wanneer de prijs afwijkt van de afspraak kun je diverse stappen ondernemen, bijvoorbeeld je zakenrelatie een brief sturen en indien nodig in gebreke stellen. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

Vertrouwensband belangrijk

Wat we veel in de praktijk zien is dat ondernemers elkaar vaak vertrouwen en op hun woord geloven. Dat is natuurlijk een mooi vertrekpunt, maar leg de afspraken wel op papier vast. Je kunt elkaar én vertrouwen én de afspraken vastleggen. Dat scheelt een hoop gedoe achteraf.

In detail

Gemaakte afspraken kunnen nog weleens tot discussie leiden. Daarom is mijn advies om afspraken voor zover mogelijk tot in detail vast te leggen. Bijvoorbeeld de kleur, het soort, de hoeveelheid, de prijs. Ook eventueel te leveren diensten, garanties, levertijden en prijsafspraken leg je zoveel mogelijk zwart op wit vast.

Juridisch sterker

Dit kun je eenvoudig doen in een overeenkomst, brief, per mail of zelfs in een appje. Zolang het maar zichtbaar zwart op wit staat. Een gedetailleerde afspraak is het halve werk. Wanneer er tussen jullie onenigheid ontstaat, sta je juridisch veel sterker als je de op papier gemaakte afspraken aan kunt tonen. Dit voorkomt discussie.

Twee routes om aan de slag te gaan

Het komt voor dat je in het ene geval oneens bent over een factuur en in het andere geval over de gemaakte afspraken. Bekijk hieronder dan de twee routes die je kunt volgen.

1. Oneens over de factuur - bezwaar maken

  • Probeer er eerst samen uit te komen. Stuur een mail, (video)bel elkaar, Facetime of ontmoet elkaar in het echt.
  • Lukt dat helaas niet? Stuur dan een aangetekende brief waarin je aangeeft dat de factuur niet klopt. Vraag om een reactie en, als dit ontbreekt, een nadere specificatie van de factuur. Het niet betwiste deel kun je het beste wel gelijk betalen.
  • Verstuur de brief aangetekend per e-mail én per gewone post / e-mail. Bewaar een kopie voor jezelf.
  • Reageert men niet? Neem dan contact met ons op. 

2. Oneens over niet nakomen afspraken – in gebreke stellen


Heb je een overeenkomst gesloten, maar komt de andere partij de afspraken niet na? Dan kun je nakoming verlangen, de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden en/of een schadevergoeding eisen. Met deze voorbeeldbrief stel je de andere partij in gebreke en geef je hem een laatste kans om zijn verplichting na te komen. Zorg wel voor een redelijke termijn voor je leverancier om dat te kunnen doen. Lees meer in de voorbeeldbeeldbrief.

Ook al lijken sommige afspraken vanzelfsprekend: houd bovenstaande in gedachten wanneer je een nieuwe opdracht aanneemt, zodat je met volle overtuiging kan beginnen. Succes!

Een juridische zorg?

Heb je een juridische zorg? Dan wil je snel een oplossing. Conflict met je leverancier of werknemer, een factuur die niet betaald wordt, een samenwerking die in duigen valt. Het kan je allemaal zomaar overkomen. Op die momenten, daar helpt DAS je bij. Je krijgt van ons juridische hulp met alle aandacht. Of je nu verzekerd bent of niet, wij helpen. Op das.nl vind  je alvast meer informatie. DAS. Meesters in juridische hulp.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je


 Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?
17 aug 20233 min leestijd

Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?


 Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek
15 mrt 20233 min leestijd

Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek

Aannemer Niek krijgt de opdracht van zijn klant Anja om haar nieuwe dakterras in Amsterdam van composiet vloerdelen te voorzien. De levertijd van de composiet planken is drie dagen. Ze worden op tijd geleverd, maar niet in de afgesproken kleur. Anja gaat niet met de kleur akkoord, ze wilt graag antraciet in plaats van zwart. Niek beweegt hemel en aarde om alsnog de juiste kleur te bemachtigen. Helaas lukt het hem niet op tijd en nu zit hij met een ontevreden klant. Hoe kon dit misgaan en bij wie ligt de aansprakelijkheid?


 Een conflict met de leverancier los je op met dit stappenplan
11 dec 20214 min leestijd

Een conflict met de leverancier los je op met dit stappenplan

Onenigheid en ruzie. Daar zit je als ondernemer niet op te wachten. Je wilt een goede relatie behouden met alle betrokken partijen, ook je leveranciers. Toch kan een conflict voorkomen, hoe los je dat dan op? Het is niet nodig om direct juridische hulp in te schakelen. Kom er samen beter uit met dit stappenplan.

1 van 3