blog

    Onduidelijke afspraken leiden opnieuw tot een toename van juridische geschillen met aannemers

    3 min leestijd05 feb 2024

    Meer dan 9000 klanten van juridisch dienstverlener DAS waren afgelopen jaar verwikkeld in een geschil met hun aannemer. In 2023 steeg het aantal meldingen met negen procent, in vergelijking met het jaar daarvoor.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Afspraken niet goed vastgelegd

    Veel geschillen met aannemers worden veroorzaakt omdat afspraken niet goed worden vastgelegd. Vaak ligt de oorzaak in onduidelijk en/of incomplete offertes en overeenkomsten. ‘Het gebeurt regelmatig dat afspraken over wijzigingen achteraf niet goed worden vastgelegd. Daarnaast zien we veel geschillen over werk dat niet goed is uitgevoerd, veelal door werk- en tijdsdruk bij de aannemers’, zegt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS.

    Duidelijkheid over werkzaamheden aannemer

    ‘Afspraken maken over het uit te voeren (meer)werk en de termijn is erg belangrijk om conflicten te voorkomen’, geeft Drinkenburg aan. ‘Zorg er dus voor dat je een overeenkomst sluit waaruit duidelijk blijkt welke werkzaamheden verricht moeten worden. Spreek een termijn van oplevering af en maak afspraken over de betaling. Maak ook afspraken over garantie.’

    Leg meerwerk vast

    ‘Verder is het verstandig om een offerte pas te tekenen als deze met werkzaamheden 100 procent duidelijk gespecificeerd en compleet is, waaronder bijvoorbeeld de uurprijs voor arbeid. Is er sprake van meerwerk? Leg meerwerk vast en vraag hierbij concreet naar de prijs en leg die ook vast zodat je niet voor verrassingen komt te staan’, adviseert de jurist.

    Duidelijke afspraken over betalingen

    Tenslotte adviseert Drinkenburg van DAS: ‘Maak verder duidelijke afspraken over betalingen. Het is gebruikelijk om 10 procent als aanbetaling te voldoen. En check met wie je in zee gaat. Lees reviews van andere klanten en blijf in goed contact met je aannemer.’



    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    Opschorting: een drukmiddel bij bouwconflicten
    12 jun 20253 min leestijd

    Opschorting: een drukmiddel bij bouwconflicten

    Je hebt het vast wel eens gehoord: "Betaal pas als het werk is uitgevoerd of hersteld." Maar wat als de aannemer dan helemaal niet meer komt opdagen? Dan zit je met een open dak, bij wijze van spreken. Dit kan gebeuren als een aannemer stopt met werken omdat de opdrachtgever niet betaalt vanwege vermeende tekortkomingen. Wat gebeurt er dan?

    Hoe moet je omgaan met meerwerk tijdens je verbouwing? Vier tips op een rij.
    14 mei 20253 min leestijd

    Hoe moet je omgaan met meerwerk tijdens je verbouwing? Vier tips op een rij.

    Veel geschillen tijdens verbouwingen gaan over meerwerk. Maar waarom is dat zo en hoe kun je geschillen met aannemer voorkomen? Wij zetten vier tips op een rij.

    
 Gedoe met de aannemer: veelgestelde vragen en antwoorden op een rij
    02 apr 20253 min leestijd

    Gedoe met de aannemer: veelgestelde vragen en antwoorden op een rij

    De meest voorkomende vragen over geschillen met een aannemer op een rij. Wij geven antwoord.

    Item 1 - 3 uit 3