Geboekte groepsaccommodaties en vouchers: wat is handig om te doen?

Door het coronavirus kunnen veel vakanties niet doorgaan. Dat leidt tot discussies over vouchers en annuleringen. Moet ik een voucher accepteren? Kan ik mijn reis of geboekte accommodatie kosteloos annuleren? Het zijn vragen die veel mensen bezig houden nu de vakantieperiode in zicht is. Of je nu alleen, met je gezin of een groep hebt geboekt. Wat is handig om te doen?

Laat ik voorop stellen dat je zelf de keuze hebt om een voucher te accepteren of niet. Een reisorganisatie kan je daartoe niet dwingen. Je hebt recht op terugbetaling bij annulering, maar het accepteren van een voucher kan een mogelijk voordeel hebben in de situatie waarin de reisorganisator failliet gaat en jou niet kan terugbetalen. Dan is zo'n voucher weer handig, want die kun je mogelijk elders en later inwisselen, maar alleen wanneer je reisorganisatie deelneemt aan de SGR. Controleer dit dan ook zorgvuldig voordat je een aangeboden voucher accepteert.

Bijzondere situatie: groepsaccommodaties

Een bijzondere situatie doet zich voor bij groepsaccommodaties. Die hoeven in principe niet te sluiten, maar er is wel opgeroepen om niet met drie of meer personen bij elkaar te verblijven, met uitzondering van gezinnen. Daarnaast mag het alleen als daarbij de onderlinge minimale anderhalve meter afstand bewaard kan worden. Dit is bij een groepsaccommodatie praktisch niet te doen. Veel verhuurders geven inmiddels zelf al aan gesloten te zijn waardoor de overeenkomst niet kan worden uitgevoerd, waardoor je recht hebt op volledige terugbetaling. Er zijn echter ook nog verhuurders die pretenderen de overeenkomst wel uit te kunnen voeren. Wat zijn dan je mogelijkheden?

Mogelijke oplossingen

Er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken. Los van de vraag of je wel op vakantie wíl gaan, zijn er de volgende mogelijkheden:

1.Annuleren volgens de normale annuleringsregels. Daarbij geldt doorgaans hoe eerder des te lager de annuleringskosten zullen zijn, wacht hier dan ook niet te lang mee. Kijk goed welke voorwaarden van toepassing zijn en wat daarin vermeld staat voordat je tot annulering overgaat;

2.Treed in overleg met de verhuurder over een mogelijke nieuwe datum verder in de toekomst;

3.In overleg met de verhuurder kijken wat er mogelijk is om het verlies te delen;

4.Er voor kiezen om met één gezin te gaan, of - als de accommodatie het toelaat - met nog één ander gezin;

5.Er voor kiezen om de tijd te verdelen. Stel dat je twee weken hebt geboekt, met vier gezinnen, dan kan iedereen een halve week gaan;

6.Treed in overleg met de verhuurder over de mogelijkheid meerdere (kleinere) accommodaties te huren zodat je mogelijk toch met inachtneming van de anderhalve meter afstand kunt huren;

7.De verhuurder restitueert alles en accepteert dat je kosteloos annuleert.Het is in ieder geval goed om met elkaar mee te denken en te overleggen wat de beste oplossing is.

Heb jij juridische vragen over de gevolgen van het coronavirus? Ga dan naar onze speciale informatiepagina.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

Sjaak Drinkenburg Jurist contractueel recht
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als consumenten met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen.
Meer artikelen van Sjaak

Gratis juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks onze e-nieuwsbrief met praktische tips, nieuws, handige voorbeeldbrieven en heldere instructievideo's.

Nu aanmelden