Chaos op Schiphol: vragen en antwoorden op een rij

Vanwege de drukte op de luchthaven Schiphol worden er vluchten geannuleerd en missen reizigers hun vlucht of zijn vluchten vertraagd. Waar heb je dan recht op en wie kun je aansprakelijk stellen? Wij zetten een aantal vragen en antwoorden op een rij.

Wanneer heb je recht op compensatie als je vlucht vertraagd is?

Er gelden een aantal voorwaarden voor een compensatie bij vluchtvertraging. De regels voor een compensatie gelden alleen als je:

  • met 3 uur of meer vertraging op je eindbestemming aankomt.
  • vanaf een EU-luchthaven vertrekt.
  • naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij
  • en onder bepaalde voorwaarden als je naar een EU luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-vliegtuigmaatschappij wordt uitgevoerd

Hoe hoog is de vergoeding voor vluchtvertraging?

De hoogte van de compensatie bij vertraging ligt tussen de €250 en €600 per passagier en is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging. De vliegtuigmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Bij vertragingen worden vaak tegoedbonnen uitgedeeld voor eten, drinken of overnachtingen. Deze kun je gerust accepteren. Op onze site vind je een overzicht van de verschillende vergoedingen.

Waar heb je recht op als je vlucht wordt geannuleerd?

Passagiers die een vliegticket hebben en niet konden of kunnen vliegen hebben op grond van EU Verordening 261/2004 in geval van annulering van hun vlucht recht op kosteloze omboeking. Of er sprake is van overmacht, doet in beginsel niet ter zake. De uitvoerende maatschappij moet dit regelen, desnoods bij een andere vliegtuigmaatschappij mits enigszins reëel. En doet zij dat niet, dan is het misschien mogelijk om een vervangende vlucht bij een andere vliegtuigmaatschappij te boeken en de kosten in te dienen. Ook bij geannuleerde vluchten is er aanvullend op de omboeking mogelijk een recht op compensatie, daarvoor gelden dezelfde eisen als bij een vertraging. De regels voor een compensatie gelden alleen als je:

  • vanaf een EU-luchthaven vertrekt.
  • naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij.
  • en onder bepaalde voorwaarden als je naar een EU luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-vliegtuigmaatschappij wordt uitgevoerd

Je hebt geen recht op vergoeding als:

  • je minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.
  • je via een andere route bent gereisd zonder veel tijdverlies.

De vliegtuigmaatschappij moet je bij annulering de keuze geven tussen terugbetaling van je ticket of dat je via een andere route naar je eindbestemming reist tegen dezelfde voorwaarden. De vliegtuigmaatschappij moet je daarbij hulp verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen.

Hoe hoog is de vergoeding voor een geannuleerde vlucht?

Is er sprake van veel tijdverlies, dan ligt de hoogte van de vergoeding tussen de €125 en €600 per ticket, afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die je oploopt. De vliegtuigmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Tegoedbonnen voor eten, drinken of overnachten kun je gerust accepteren. Op onze site vind je een overzicht van de verschillende vergoedingen.

Wanneer is er sprake van overmacht?

Zowel bij vertraging als bij annulering heb je geen recht op vergoeding als er sprake is van buitengewone omstandigheden, ook wel overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • (Sneeuw)stormen.
  • Aswolken door een vulkaanuitbarsting.
  • Terrorisme.
  • Onaangekondigde stakingen van derden.
  • Technische problemen aan de luchthaven (bijvoorbeeld defecte verlichting op een landingsbaan).

Technische mankementen aan het toestel vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel vliegtuigmaatschappijen zich hier wel op beroepen.

Kun je je geld terugkrijgen als je je vlucht annuleert voor deze zomer in verband met de verwachte drukte en annuleringen?

Dat hangt af van de voorwaarden van de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij en het moment dat je annuleert, maar in principe heb je geen recht op geld terug. In de meeste gevallen kun je het beste afwachten tot de partij waar je hebt geboekt annuleert.

Is Schiphol aansprakelijk voor een gemiste vakantie omdat je vlucht geannuleerd is in verband met de grote drukte op de luchthaven?

Dit is een lastige vraag die nog niet definitief beslist is. Je moet aantonen dat de luchthaven onzorgvuldig heeft gehandeld en daarmee ook een verwijt te maken valt. Aan de ene kant is er een probleem als een luchthaven aangeeft dat er te weinig capaciteit is. Aan de andere kant is er geen sprake van een dwingend besluit en wordt aan luchtvaartmaatschappijen gevraagd om vrijwillig mee te werken om vluchten te annuleren. Hierdoor is sprake van eigen besluitvorming van de luchtvaartmaatschappij en is het de vraag of dat gezien mag worden als overmacht. Het probleem blijft echter dat er geen directe juridische band is tussen reiziger en Schiphol. Uiteindelijk zal een rechter daar waarschijnlijk over moeten oordelen.

Wat kan ik het beste doen als ik mijn vlucht gemist heb of mijn vlucht is geannuleerd door de drukte op Schiphol?

Neem altijd eerst contact op met de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij waar je hebt geboekt om te kijken of zij een oplossing kunnen bieden. Bekijk ook de voorwaarden van je annuleringsverzekering als je die hebt afgesloten.

Hoe zit het met de gevolgschade zoals de kosten van de accommodatie, autohuur of geplande excursies?

Voor dit soort schadeposten geldt een veel ruimer overmachtsverweer. Deze kosten komen in de regel niet snel voor vergoeding in aanmerking. Zijn deze posten onderdeel van een pakketreis? Dan kan er onder omstandigheden mogelijk wel sprake zijn van een gedeeltelijke restitutie. Dit moet van geval tot geval beoordeeld worden.

Wie kan ik aansprakelijk stellen voor vermiste bagage?

Komt je bagage niet aan? Dan is er sprake van verloren bagage. Zorg dat je direct op het vliegveld bij de bagagebalie een bewijs van vermissing ontvangt, een zogeheten PIR-formulier. Meestal wordt bagage korte tijd later nagezonden. Gebeurt dat niet? Dien dan zo snel mogelijk en bij voorkeur binnen 21 dagen na aankomst een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de aansprakelijkheid wettelijk beperkt is tot een bedrag van ongeveer 1.475 euro. Heb je je bagage verzekerd? Dan kun je mogelijk het meerdere aan schade van je verzekeraar vergoed krijgen. Houd er rekening mee dat je de schade natuurlijk maar één keer vergoed kunt krijgen.

Tips voor reizigers

  • Om te kunnen bewijzen dat je je vlucht gemist hebt door de drukte op Schiphol, is het verstandig om foto’s te maken van de situatie met de tijd in beeld van een klok. Ook op het moment dat je op Schiphol arriveert.
  • Denk ook aan het noteren van namen en telefoonnummers van medereizigers om eventueel als getuige te kunnen optreden.
  • Een praktisch bewijsmiddel is mogelijk het ter plekke sturen van een WhatsAppbericht, dan worden alle gegevens direct vastgelegd.
  • We hebben op onze site een gratis voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om een claim in te dienen.
Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

 

 

Woordvoering

Gratis actuele en relevante juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden