Bemoeienis van de baas op je social media gedrag: vier vragen en antwoorden op een rij

Uitingen op social media leiden regelmatig tot arbeidsgeschillen, ontslag en zelfs rechtszaken. Maar in hoeverre mag een werkgever zich ├╝berhaupt bemoeien met wat zijn personeel op sociale media uitspookt? In dit blog geef ik antwoord op een aantal vragen.

In hoeverre heeft een werkgever iets te zeggen over het gedrag van een werknemer op social media?

De belangrijkste misvatting is dat werknemers denken dat ze alles op social media kunnen plaatsen en dat een werkgever zich daar niet mee mag bemoeien, omdat het een privékwestie is. Privé is het uitganspunt, maar dat is zeker niet onbegrensd.

Als er een link kan worden gelegd tussen de werknemer die een omstreden bericht plaatst en diens werkgever, kan dat negatieve gevolgen hebben voor die werkgever. Het bedrijf kan bijvoorbeeld vragen of klachten krijgen van andere medewerkers of klanten. Dan kan een werkgever belang hebben om te zeggen: dit gaat te ver, dit moet stoppen. Kortom, een werkgever heeft niks te zeggen over het social mediagedrag van het personeel, tenzij het de werkverhouding of het bedrijf schaadt.

Maakt het verschil welke functie je hebt binnen een bedrijf?

Dat kan inderdaad per werknemer verschillen. Het kan zijn dat een werknemer bij hetzelfde bedrijf wél met een bepaald bericht op social media wegkomt omdat hij een functie heeft die niet meteen gelinkt wordt aan het bedrijf, bijvoorbeeld een productiemedewerker. Bij een salesmanager die hetzelfde op social media plaatst kan dat weer anders zijn. Die vertegenwoordigt het bedrijf bij belangrijke klanten, dat kan sneller de werkverhouding raken. Als je als docent dagelijks voor een groep scholieren staat, is dat anders dan dat je op dezelfde school conciërge bent. Daar zit zeker verschil in.

Kan een werkgever eisen dat je een bericht van social media verwijdert?

Als een bericht een bedrijf schade toebrengt, bijvoorbeeld omdat klanten klagen of zelfs weglopen, kan dat tot verregaande maatregelen leiden. Dan valt het niet uit te sluiten dat de werkgever zegt dat diegene hiermee moet stoppen of een bericht moet verwijderen vanwege negatieve gevolgen.

Kan je gedrag op social media uiteindelijk leiden tot ontslag?

Ja, in het uiterste geval kan dat. Als de werknemer vol blijft houden dat het privé is en het niet wil verwijderen en je kunt als werkgever aantonen dat het voor schade zorgt, kan dat een reden zijn voor ontslag. Maar dan moet een werkgever die negatieve gevolgen wel goed onderbouwen. Bijvoorbeeld met berichten van verontruste klanten of medewerkers. Als de werknemer z'n kont tegen de krib gooit en doorgaat met hetzelfde gedrag, dan is het niet uit te sluiten dat de werknemer dat z'n baan kost.

Veel werknemers beseffen nog onvoldoende dat een ongelukkige post kan leiden tot een arbeidsconflict of zelfs ontslag. Werknemers realiseren zich niet dat zij soms het visitekaartje zijn van de onderneming, zowel binnen als buiten kantooruren. Door social media verdwijnen de grenzen tussen privé en zakelijke berichten. Wees je er altijd van bewust wat de gevolgen kunnen zijn als je iets post op social media.

Pascal Besselink Advocaat
Ik houd mij vanaf 1997 bezig met het arbeidsrecht. Als advocaat sta ik zowel werkgevers als werknemers bij. In 2010 rondde ik cum laude de postdoctorale Specialisatie Opleiding Grotius Arbeidsrecht af en in 2011 de Leergang Pensioenrecht. Ik richt me onder meer op het ontslagrecht en re-integratievraagstukken. Ook adviseer en procedeer ik regelmatig over concurrentiebedingen.
Meer artikelen van Pascal

Gratis actuele en relevante juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden