Wat is een aanmaning?
Een aanmaning of aanmaningsbrief is een officiële betalingsherinnering. Je stuurt je klant een brief waarin je aangeeft dat de klant niet heeft betaald en dat je hem in de gelegenheid stelt om alsnog te betalen. Hier lees je meer over wat een aanmaning is.
Aanmaningsbrief versturen
Wanneer stuur je zo’n aanmaningsbrief? Wat moet er precies in staan? Aan welke richtlijnen moet de aanmaningsbrief voldoen? Welke regels gelden bij particuliere en zakelijke klanten?
Lees hier hoe je een aanmaning verstuurt. en aan welke wettelijke eisen je laatste aanmaning moet voldoen.
Hoeveel aanmaningen stuur je?
Je mag zelf weten hoeveel aanmaningen je je klant stuurt, maar stuur er minstens 1 voordat je een incasso-opdracht indient. Gemiddeld sturen ondernemers 1 tot 3 aanmaningen naar hun klant. De eerste aanmaning is een vriendelijk verzoek tot betaling van de openstaande factuur. De laatste aanmaning is een formele brief waarin je onder andere aangeeft dat je extra kosten in rekening brengt als je klant niet betaalt. Die kosten zijn de buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente.
Aanmaning per mail
Je kunt je aanmaning aangetekend per post versturen, maar tegenwoordig kun je ook een aangetekende e-mail versturen. Daarbij gelden dezelfde rechten als bij het versturen per post. Een aangetekende aanmaning per e-mail versturen kan ook bij DAS. Lees hier meer over aangetekend mailen.
Zorg er in ieder geval voor dat je kunt aantonen dat jouw aanmaning is ontvangen.
Kosten aanmaning
De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten wordt bepaald door de Wet Incassokosten. Hoe je de kosten berekent voor in je aanmaning, lees op je op de pagina Hoogte incassokosten berekenen.
Bij ons zijn er geen kosten voor een aanmaningsbrief. Je kunt onze gratis voorbeeldbrief hier downloaden. Wil je de brief aangetekend versturen naar je klant en er zeker van zijn dat je klant de aanmaning heeft ontvangen? Dat kan ook, maar daar zijn dan wel verzendkosten aan verbonden.
Tips om een late betaling te voorkomen
Om te voorkomen dat een klant te laat betaalt, kun je onze 4 tips volgen. Controleer vooraf de kredietwaardigheid van een klant, factureer op tijd en op de juiste manier, maak betalen zo gemakkelijk mogelijk en volg je facturen altijd op. Lees hier meer over deze tips om een late betaling te voorkomen.
Heb je een vraag over aanmaningen?
Je kunt ons altijd even bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829. Ook als je meer wilt weten over verweer op je incasso, kunnen wij je helpen.
Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800 voor advies.