Nee, de energieleverancier moet bepaalde regels in acht nemen voordat tot afsluiting van uw energietoevoer mag worden overgegaan.
-
Om tot afsluiting over te gaan moet de energieleverancier een redelijke termijn aanhouden vanaf het moment van de factuurdatum van uw niet betaalde energierekening of voorschottermijn.
-
Daarnaast moet u meerdere brieven van uw energieleverancier hebben ontvangen waarin wordt aangekondigd dat tot afsluiting van de energie zal worden overgegaan als u niet betaalt. Als u dan nog niet betaalt en u niet reageert op de brieven, dan stuurt uw energieleverancier u een brief waarin wordt aangegeven dat de energieleveringovereenkomst met u wordt beëindigd. De energieleverancier geeft dit door aan de netbeheerder.
- Nadat de netbeheerder van uw energieleverancier het bericht heeft ontvangen dat niet betaald is, stuurt de netbeheerder u een bericht dat tot afsluiting zal worden overgegaan. In deze brief wordt een datum genoemd wanneer er tot afsluiting van de energielevering zal worden overgegaan. Dit kan alleen worden voorkomen als u binnen tien dagen na ontvangst van de brief het probleem met uw energieleverancier heeft opgelost of wanneer u een nieuwe energieleverancier heef gevonden.
Wanneer u tijdig contact opneemt met de energieleverancier voor een betalingsregeling, kunt u dus voorkomen dat tot afsluiting wordt overgegaan. Mocht u van mening zijn dat u ten onrechte bent afgesloten, dan kunt u nadat u eerst bij uw energieleverancier heeft geklaagd een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie en Water.