Schade door een stroomstoring: bij wie moet ik een schadeclaim indienen?

Door een stroomstoring kan er schade optreden. Denk aan het ontdooien van vriezers en ander ongemak. Ook als de stroom weer wordt ingeschakeld kan er schade optreden. In een korte periode wordt dan meer dan de toegestane hoeveelheid stroom geleverd, waardoor uw apparaten defect kunnen raken. Dit heet piekspanning.

Als u schade lijdt door een stroomstoring, kunt u bij uw netbeheerder een schadeclaim indienen. In de algemene voorwaarden van uw netbeheerder staat omschreven wanneer u uw netbeheerder aansprakelijk kunt stellen voor de schade die u lijdt. U moet dan wel kunnen aantonen dat de schade is ontstaan door de stroomstoring of de piekspanning. Dit is soms lastig aan te tonen. Het indienen van een schadeclaim doet u zo: 

  • Stel de netbeheerder schriftelijk aansprakelijk. Doe dit zo snel mogelijk na het ontdekken van het defect. Raadpleeg voor een eventuele termijn de leveringsvoorwaarden van uw netbeheerder.
  • Geef duidelijk aan waarom u een schadeclaim indient.
  • Geef de netbeheerder een redelijke termijn om te reageren op uw brief. Neem deze termijn ruim, omdat stroomleveranciers na een stroomstoring vaak te maken hebben met achterstanden.
  • Heeft u bonnen van reparaties van apparaten of foto's? Maak kopieën en stuur deze mee.

Direct advies nodig?

Binnen 3 minuten uw mogelijkheden in kaart met onze digitale hulp

  • - Beantwoord enkele vragen over uw situatie
  • - En ontvang per e-mail een advies met een stappenplan en praktische tips
  • - 24/7 beschikbaar

Start de digitale hulp