Mijn product gaat kapot. Kan ik van de koop af?

Dat hangt er vanaf. Op het moment dat uw gekochte artikel niet naar behoren werkt moet u hiermee teruggaan naar de verkoper. De verkoper heeft de verplichting om uw artikel kosteloos te herstellen of het te vervangen als hij niet kan herstellen. Soms gebeurt het dat de verkoper u een ander artikel aanbiedt omdat hij hetzelfde artikel niet meer heeft. Dit moet dan minimaal een gelijkwaardig artikel zijn. Heeft hij geen ander gelijkwaardig artikel dan kan hij besluiten om een betere versie aan te bieden en daarbij een bijbetaling te vragen over het verschil tussen beide artikelen.

Als u daar niet toe bereid bent, kunt u de koop ontbinden. Dit houdt in dat u het defecte artikel teruggeeft en u uw aankoopbedrag terugkrijgt. In de praktijk komt het vaak voor dat de verkoper niet het volledige aankoopbedrag wil terugbetalen omdat er sprake zou zijn van een afschrijving op het artikel. U kunt zelf beslissen of u hiermee akkoord gaat. Het bespaart u wellicht een lange discussie en een eventuele procedure bij de Geschillencommissie en de rechter.