Case: Laarzen voor een prikkie?

Een koopje!
Bij haar speurtocht op internet stuit Lisa op een website waar Uggs worden aangeboden. Ze zijn iets goedkoper dan in de winkel en daarom besluit zij voor zichzelf en haar zus een paar Uggs aan te schaffen. Maar haar geduld wordt aardig op de proef gesteld: de laarzen zijn na een paar weken nog steeds niet binnen. De reden wordt al snel duidelijk als een paar dagen later een brief van een Belgisch advocatenkantoor op de deurmat valt.

Betaalt u maar!
Wat blijkt? De in China verscheepte laarzen zijn door de Belgische douane onderschept en in beslag genomen. De echte fabrikant heeft lucht gekregen van de koop van de nepproducten en heeft het Belgische advocatenkantoor ingeschakeld. Dit advocatenkantoor stelt Lisa uit naam van de echte Uggs aansprakelijk en vordert schadevergoeding vanwege de schade die de echte Uggs heeft opgelopen. Zij had moeten weten dat zij niet de echte Uggs kocht: de prijs was immers lager dan in de winkel. Door het betalen van de schadevergoeding van 250 euro kan zij voorkomen dat het op een rechtszaak uitdraait. Lisa zit in zak en as. Geen laarzen, een schadeclaim én naar het aankoopbedrag van de laarzen kan ze ook fluiten…. En ze vraagt zich af: mag dit zomaar?

DAS legt uit hoe het zit


Niet van echt te onderscheiden
Lisa schakelt haar rechtsbijstandverzekeraar in. Die stuurt het advocatenkantoor een brief. De DAS-jurist schrijft dat Lisa te goeder trouw heeft gehandeld: de website waarop de laarzen worden verkocht ziet er professioneel uit en er wordt op vermeld dat het om de echte Uggs gaat. Bovendien is de prijs nou niet zo laag dat Lisa had kunnen weten dat de laarzen nep zijn. Kortom: het was niet duidelijk dat zij namaak kocht. Na deze brief bindt het advocatenkantoor al snel in. Lisa ontvangt nog één brief: de schadevergoeding is gezakt naar 50 euro. Uiteraard blijft Lisa bij haar standpunt. En het lijkt erop dat het advocatenkantoor inziet dat het een kansloze zaak is, want een verdere reactie blijft tot op de dag van vandaag uit.

U heeft een onderzoeksplicht
Als u iets koopt, is het goed om te weten dat u een onderzoeksplicht heeft. Zo mag van u worden verwacht dat u enig onderzoek verricht naar het product dat u wilt kopen. U moet zich bijvoorbeeld afvragen of de prijs past bij het product. De onderzoeksplicht geldt ook voor een online aankoop. Of u als koper te goeder trouw bent of niet is namelijk afhankelijk van een aantal factoren: bijvoorbeeld of u kunt zien dat de producten nep zijn, of er een reële prijs is betaald (Uggs voor tien euro kunnen niet echt zijn) en of de website er professioneel uitziet. De onderzoeksplicht bij een online aankoop is alleen wel kleiner. U heeft de Uggs immers niet van tevoren gezien.

Kijk naar informatie en prijs
U doet er goed aan zo zorgvuldig mogelijk te controleren of de producten die u op internet koopt echt of nep zijn. Natuurlijk is dit lastig omdat u de producten van tevoren niet kunt zien, maar soms geeft een website bruikbare informatie. Als een website adverteert met producten die ‘almost as good als the original’ zijn, weet u dat u niet de echte koopt. Kijk ook naar de prijs. Een spelcomputer die normaal gesproken tweehonderd euro kost ergens anders voor een paar tientjes? Als iets te mooi is om waar te zijn… dan is dat het meestal ook!


* De naam is gefingeerd.