Wat doe je na een verkeersongeval door het gebruik van een smartphone?

Je mobiele telefoon gebruiken tijdens het autorijden. Dat is de oorzaak van honderden verkeersslachtoffers per jaar. Van hen overlijden tientallen slachtoffers per jaar.

De cijfers zijn duidelijk: het gebruik van een smartphone in de auto is levensgevaarlijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Het gevaar zit hem er natuurlijk in dat je afgeleid wordt. Je kunt borden missen en je reageert minder snel op andere weggebruikers. Vooral bij onverwachte situaties is dit levensgevaarlijk.

Maar wat als je zelf slachtoffer bent van een verkeersongeval omdat de andere bestuurder op zijn smartphone zat te kijken? Hieronder lees je wat de regels zijn en waar je recht op hebt.

Regels over smartphonegebruik in het verkeer

De regels zijn duidelijk. Tijdens het autorijden én fietsen is het verboden om je telefoon in de hand te houden en te gebruiken. Zonder uitzonderingen. Met de hand bellen, appen, een berichtje sturen of je muzieklijst bedienen is niet toegestaan. Doe je het wel? Dan kun je als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig een boete krijgen van € 350,- en als fietser een boete van € 140,-.

Je mag je smartphone in de auto wel via het dashboard gebruiken, handsfree dus. Stel het wel voor het rijden in. Zo voorkom je gevaarlijke situaties op de weg. Wil je jouw smartphone als navigatie gebruiken op de fiets? Dat mag als je jouw telefoon in een houder zet. Het belangrijkste is dat je niet afgeleid bent in het verkeer en gevaarlijke situaties vermijdt.

Verkeersongeval doordat de bestuurder aan het appen was. Wat nu?

Sinds juli 2019 is het voor bestuurders van alle voertuigen verboden om een smartphone vast te houden. Ontstaat er een verkeersongeval doordat de bestuurder een smartphone gebruikte? En heeft het slachtoffer fysieke fysieke klachten na een auto-ongeluk, letselschade of erger? Dan kan de bestuurder strafrechtelijk en civielrechtelijk aansprakelijk zijn. Is de bestuurder schuldig voor het veroorzaken van het verkeersongeval? Zorg dat je de bestuurder hiervoor aansprakelijk stelt. Die is verplicht om de gemaakte schade te vergoeden. Dat hangt verder af van de schuldverdeling. Zo kan de situatie van een appende bestuurder zwaarder wegen. Toch wil dat niet zeggen dat de bestuurder direct honderd procent aansprakelijk is.

Lees hier meer over hoe je een schadevergoeding na een aanrijding claimt.

Strafrechtelijk aansprakelijk

Als je een smartphone gebruikt in het verkeer, maakt je een verkeersfout. Je richt je aandacht dan op de smartphone, in plaats van op de weg. Dat beïnvloedt jouw rijgedrag. Daardoor kun je als bestuurder een ongeluk veroorzaken. Binnen de strafrechtelijke procedures is het aan het Openbaar Ministerie om bewijs te leveren. Strafrecht is tussen de burger en de overheid. Als burger pleeg je een overtreding door je smartphone in het verkeer te gebruiken en daarmee een ongeluk veroorzaakt. De overheid treed op als handhavende partij.

Civielrechtelijk aansprakelijk

Je kunt dus als bestuurder een strafrechtelijke veroordeling krijgen, maar ook kan de veroorzaker civielrechtelijk aansprakelijk zijn. Maar wat is dan het verschil? Civiel recht heet ook wel burgerlijk recht of privaatrecht. Daarbij staan twee burgers of twee bedrijven tegenover elkaar. Het gebruik van een smartphone in het verkeer valt onder een onrechtmatige daad. Dan moet de aansprakelijke bestuurder de gemaakte schade vergoeden. Vaak vergoedt de aansprakelijkheidsverzekering de schade.

Schakel direct juridische hulp in

Als je met een smartphone in de hand een verkeersongeval veroorzaakt, is dat een misdrijf. Zorg dat je daarom altijd snel handelt. Bel na het verkeersongeval de politie en schakel juridische hulp in. We gaan graag voor je aan de slag. Ook de juridische kosten nemen we mee in de schadevergoeding. Zo ben je ervan verzekerd dat je krijgt waar je recht op hebt.

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.