blog
Is er iets mis met je pas gekochte aankoop? Kom in actie met deze checklist
We kopen steeds meer online. Logisch, het gaat vaak makkelijk en snel. Maar wat als je wel hebt betaald en het product is nog steeds niet geleverd? En dat terwijl je die spullen echt nodig hebt. Of wat als het product stuk is gegaan en niet meer goed werkt? Wat zijn dan precies je rechten? Wij geven tips en leggen uit welke stappen je kunt nemen.
Redactieteam
Bekijk meerTip 1. Check het product en geef aan wat er aan de hand is
Een verkoper is verplicht jou een goed product te leveren. Heeft hij een product geleverd dat stuk is gegaan of niet meer goed werkt? Dan heb je recht op kosteloos herstel of een vervanging van het product.
Is er sprake van overmacht waardoor je product niet op tijd wordt geleverd? Bijvoorbeeld als de opslag is afgebrand of als een grote storm schade heeft veroorzaakt? Dan is dit niet verwijtbaar aan de verkoper. Je kunt dan overwegen de koop ongedaan te maken.
Tip 2. Check de algemene voorwaarden en de garantie
Kijk eerst wat de algemene voorwaarden van de verkoper zijn voordat je een aankoop doet. In de algemene voorwaarden staan belangrijke bepalingen, bijvoorbeeld over de garantie, retourneren en eventuele reparaties.
Onthoud dat je als consument altijd recht hebt op zes maanden wettelijke garantie. Ook op reparaties van het defecte product heb je nog garantie. Je mag namelijk verwachten dat het product voldoet aan datgene wat je op basis van de koopovereenkomst mag verwachten, ook na zes maanden. Maar, gaat een product binnen zes maanden stuk? Dan wordt ervan uitgegaan dat het product op het moment dat je het kreeg al niet aan de eisen voldeed. De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen. Tenzij hij bijvoorbeeld kan bewijzen dat het product door jouw schuld kapot is gegaan, bijvoorbeeld wanneer je het product verkeerd hebt gebruikt.
Tip 3. Ga altijd terug naar de verkoper
Laat je niet van het kastje naar de muur sturen. Als er iets mis is met je aankoop, ga je altijd terug naar de verkoper, want de koopovereenkomst is gesloten met de verkoper. Spreek dus niet rechtstreeks de fabrikant aan. De verkoper moet het probleem oplossen. Als de verkoper niet wordt ingelicht omdat je de fabrikant rechtstreeks benadert, kan hij later een klacht afwijzen. Je hebt hem dan niet of mogelijk niet op tijd de gelegenheid gegeven om het product zelf te repareren.
Tip 4. Stel de verkoper in gebreke met een brief of mail
Reageert de verkoper niet of komt er geen oplossing, zoals herstel of een vervangend product? Stel hem dan in gebreke. Stuur een aangetekende brief waarin je hem een laatste kans geeft om zijn verplichting na te komen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief. Wist je dat je jouw defecte product ook bij een derde kan laten herstellen wanneer de verkoper ondanks in gebreke te zijn gesteld niet binnen een redelijke termijn tot herstel overgaat? De (redelijke) kosten hiervan kun je vervolgens verhalen op de verkoper. Let erop dat de schade wel het gevolg moet zijn van de tekortkoming van de andere partij. Bijvoorbeeld doordat jouw trouwpak of camper niet op tijd geleverd kon worden.
Tip 5. Ontbind de overeenkomst en vraag je geld terug
Reageert de verkoper ook niet op je ingebrekestelling of komt er geen oplossing binnen de gestelde termijn? Vanaf dat moment kun je de overeenkomst ontbinden. Je kan de overeenkomst alleen ontbinden als de verkoper het belangrijkste deel van zijn afspraak niet nakomt. Niet elke tekortkoming rechtvaardigt namelijk ontbinding van de overeenkomst.
Tip 6. Schade geleden? Eis een schadevergoeding
Heb je ook schade geleden? Meld dit ook in de brief of mail. Geef aan waaruit de schade bestaat en stel een termijn waarbinnen je de schadevergoeding wilt hebben. De schade moet wel het directe gevolg zijn van de tekortkoming van de verkoper. Bijvoorbeeld je sinterklaascadeautje dat niet op tijd geleverd is, een trouwjurk die pas na de trouwdag werd geleverd, of kosten die je moet maken doordat een derde partij met spoed werkzaamheden moet uitvoeren. Meld dit soort spoedeisende werkzaamheden ook altijd in je brief en geef aan dat de verkoper de overeenkomst dus niet meer mag nakomen.
Tip 7. Dien een klacht in bij de Geschillencommissie
Is een winkelier aangesloten bij een geschillencommissie, dan kun je daar een klacht neerleggen. Bekijk de termijnen van de verschillende commissies waarbinnen je de klacht kunt indienen.
Ben je online opgelicht?
Wordt je (dure) aankoop maar niet geleverd of komt hij defect aan? Heb je online een kaartje gekocht voor een concert en blijkt hij nep te zijn? Of twijfel je of je wel extra garantie moet afsluiten? Beluister hieronder de podcast met jurist Sjaak Drinkenburg en kom te weten wat je rechten zijn.
Ik ben online opgelicht, wat nu?
Heb je een andere juridische zorg?
Heb je een juridische zorg? Dan wil je snel een oplossing. Bonje met de buren, onverwacht ontslagen worden, een heftig auto-ongeluk, een welverdiende vakantie die in duigen valt. Het kan je zomaar overkomen. Op die momenten, daar helpt DAS je bij. Je krijgt van ons juridische hulp met alle aandacht. Of je nu verzekerd bent of niet, wij helpen. Op das.nl vind je alvast meer informatie. DAS. Meesters in juridische hulp.