blog

Surseance van betaling VanMoof: wat kun je als klant doen?

3 min leestijd13 aug 2023

Fietsenfabrikant VanMoof verkeert in zwaar financieel weer en heeft inmiddels uitstel van betaling aangevraagd en gekregen. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen die een bestelling hebben lopen, nu onzeker worden over het feit of de fiets alsnog geleverd wordt of wat er gebeurt als het uitdraait op een faillissement.

Sanne Depmann

advocaat

Bekijk meer

Optie 1: gebruikmaken van het herroepingsrecht

Wanneer je via een Nederlandse website een fiets hebt besteld, kun je de overeenkomst op grond van artikel 6:230o Burgerlijk Wetboek (BW) zonder opgaaf van reden ontbinden. Dit is het zogenoemde herroepingsrecht. Dit kan tot 14 dagen nadat je de fiets in ontvangst hebt genomen. Normaal gesproken moet het betaalde bedrag dan binnen 14 dagen worden terugbetaald.

Maar, dat geldt niet zolang er sprake is van surseance van betaling . Je kunt terugbetaling dan niet afdwingen. In geval van surseance van betaling worden betalingsverplichtingen namelijk bevroren. Gaat het bedrijf uiteindelijk failliet dan moet je je vordering indienen bij de curator. Dan heb je een concurrente vordering, zoals dat heet, en dat betekent meestal helaas dat je niks tot nauwelijks iets terugziet. Zogenoemde preferente schuldeisers gaan namelijk voor. Dat is bijvoorbeeld de belastingdienst.

Optie 2: Afwachten of er alsnog geleverd wordt

Een tweede optie is om af te wachten of de fiets toch geleverd wordt. Gaat VanMoof alsnog failliet dan kun je de curator vragen of de overeenkomst gestand gedaan wordt (lees: toch wordt nagekomen). Als dat zo is, dan krijg je je fiets en moet je – als je de fiets nog niet (volledig) betaald hebt – de fiets alsnog betalen. Als dat niet zo is dan kun je de koop ontbinden en opnieuw je vordering indienen bij de curator.

Fiets in reparatie

Staat jouw fiets in verband met een reparatie nog bij VanMoof? De fiets blijft jouw eigendom en wordt dus niet van VanMoof. Stel dat de fietsenproducent failliet gaat, wordt het dus ook geen onderdeel van de te verdelen boedel van VanMoof. Je krijgt je fiets dus terug. Je zult dan wel moeten aantonen dat de fiets jouw eigendom is.

Het is alleen wel de vraag of deze uiteindelijk nog kan worden gerepareerd. Dat hangt helemaal af van wat er verder gebeurt. Komt het bijvoorbeeld tot een doorstart? Dan hangt het van de voorwaarden af waaronder dat plaatsvindt.

Voor nu is het even afwachten wat er verder met het bedrijf gebeurt.

Dit blog is van Sanne Depmann, advocaat bij DAS

Sanne gaf aan Nu.nl en het Parool uitleg over de situatie.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.


advocaat

Sanne Depmann

Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

Meer artikelen van Sanne Depmann

Ook interessant voor je

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels
11 apr 20243 min leestijd

Intimiderende incassobureaus van de baan met nieuwe incassoregels

Vanaf 1 april gelden er nieuwe regels voor incassodienstverleners. Ze mogen klanten niet meer onder druk zetten en er is een maximum aan incassokosten voor kleine bedragen.


 Garantie: 3 belangrijke misverstanden opgehelderd
27 mrt 20243 min leestijd

Garantie: 3 belangrijke misverstanden opgehelderd

Er heerst nogal wat onduidelijkheid over productgarantie, garantietermijnen en fabrieksgarantie. Daarom zet ik drie misverstanden over garantie op een rij.

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?
28 nov 20233 min leestijd

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?

Slachtoffer van online fraude? Dit zijn de stappen die je kunt zetten om je geld proberen terug te krijgen en anderen te waarschuwen.

1 van 3