Wat is debiteurenrisico?
Debiteurenrisico is het risico dat je loopt als je factuur niet op tijd wordt betaald. Als je producten hebt geleverd of werkzaamheden hebt verricht voor een afnemer, wil je daar ook voor betaald krijgen. Blijft een factuur openstaan? Dan neemt het debiteurenrisico toe en kan dat vervelende gevolgen hebben. Het uitblijven van betalingen kan de groei van je onderneming in de weg zitten. Misschien kun je zelfs niet meer aan je betalingsverplichtingen voldoen of moet je geplande investeringen uitstellen. Maar zover hoeft het niet te komen.
Beperk je debiteurenrisico met goed debiteurenbeheer
Onder debiteurenbeheer vallen alle acties die gericht zijn op het verlagen van het debiteurenrisico: het betaald krijgen van je facturen, vanaf de opdracht tot aan de betaling. Effectief debiteurenbeheer begint bij het vastleggen van duidelijke algemene voorwaarden en eindigt als het geld op je rekening staat. Welke betalingsvoorwaarden kom je overeen met een klant? Hoe stel je een correcte factuur op en hoe waarborg je de opvolging van openstaande facturen? De sleutel voor effectief debiteurenbeheer is het hanteren van structuur en regelmaat in de debiteurencyclus. Zo verklein je het risico op wanbetaling én voorkom je problemen in de kasstroom.
Debiteurenrisico beperken: volg het ideale debiteurentraject
Wat doe je als een factuur op de vervaldatum niet is betaald? Volg een vast debiteurentraject. Het ideale debiteurentraject bestaat uit 6 stappen
- Zodra je een opdracht hebt afgerond, verstuur je de factuur. Dit is dag 1 van het debiteurentraject. De volgende stappen gaan uit van een betalingstermijn van 30 dagen.
- Blijft een reactie van je klant uit? Plan op dag 16 een telefoontje. Vraag of alles naar wens is en informeer of je klant je factuur heeft ontvangen.
- Is de betaling op dag 31 nog niet binnen? Stuur dan een vriendelijke herinnering.
- Op dag 38 bel je je herinnering na. Is er een bijzondere reden waarom je klant nog niet heeft betaald?
- Staat de factuur op dag 44 nog steeds open? Stuur dan een aanmaning. Vermeld ook dat je een incassobureau inschakelt als je klant niet binnen 10 dagen betaalt. Wil je weten hoe je de incassokosten op de juiste manier in rekening kunt brengen? Bekijk onze uitleg en berekening van de incassokosten.
- Heb je alles geprobeerd, maar blijft de betaling uit? Schakel dan een NVI-gecertificeerd incassobureau in om je factuur te innen.
Tip voor als je klant failliet is: vraag je btw terug
In het ideale geval wordt een factuur binnen de overeengekomen betalingstermijn betaald. Maar soms blijft de betaling uit, bijvoorbeeld omdat een klant failliet gaat. Als het niet zeker is of debiteuren nog gaan betalen, spreken we ook wel van ‘dubieuze debiteuren’. Is het zeker dat een vordering oninbaar is? Vraag dan de btw terug bij de Belastingdienst.
Download de gratis infographic
Download de gratis infographic ‘Het ideale debiteurentraject voor zakelijke klanten in 6 stappen’.
Heb je een vraag over debiteurenrisico?
Je kunt ons altijd even bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800 voor advies.