Bestelling niet geleverd, wat nu?

Wordt je bestelling niet geleverd? En gaat het om een zakelijke levering? Dan kan dat gevolgen hebben voor de voortgang en reputatie van jouw bedrijf. Daarnaast ben je als ondernemer minder goed beschermd dan als consument. Lees hier welke stappen je kunt nemen als je leverancier niet levert en bekijk hoe we je daarbij kunnen helpen.

Stuur een ingebrekestelling

  • OfficiĆ«le laatste kans voor de andere partij
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht

Beoordelen situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandeling en bemiddeling

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Bestelling niet geleverd: weinig rechten bij zakelijke levering

Neem je als ondernemer producten of diensten af bij een andere ondernemer, dan is er sprake van een zakelijke levering. Een consument heeft wel, maar een ondernemer niet een wettelijke bescherming als je bestelling niet wordt geleverd. Let daarom goed op de algemene voorwaarden van je leverancier en maak van tevoren duidelijke afspraken.

Voorkom dat je leverancier niet levert

Wat kun je doen om te voorkomen dat je zakelijke bestelling niet wordt geleverd? We hebben de volgende tips voor je.

  • Kijk goed naar de algemene voorwaarden van je leverancier.
    De meeste leveranciers hebben algemene voorwaarden. Lees ze goed door voordat je een overeenkomst aangaat. Kijk goed naar de passages over de levertijden en mogelijkheden tot ontbinding van de overeenkomst. Kun je je daar niet in vinden? Of heeft je leverancier geen algemene voorwaarden? Probeer dan samen andere afspraken te maken.
  • Overweeg om als klant inkoopvoorwaarden op te stellen.
    Jij als klant kunt ook inkoopvoorwaarden opstellen. Daarmee laat je je leverancier akkoord gaan bij de overeenkomst die jullie aangaan. Daarin kun je ook informatie opnemen over levertijden en ontbindingsmogelijkheden.
  • Betaal achteraf.
    Achteraf betalen is een stok achter de deur voor je leverancier. En zo ben je in ieder geval je geld niet kwijt als je bestelling niet geleverd wordt.
  • Pas eventueel je klantcommunicatie aan.
    Wil je zekerder zijn dat je je eigen klanten op tijd kunt leveren als je afhankelijk bent van een levering van je leverancier? Dan kun je aan je klanten wat langere levertijden aangeven. Zo heb je zelf wat meer zekerheid.

Wat te doen als je bestelling niet geleverd wordt

Wordt je product niet geleverd en gaat het om een zakelijke bestelling? Dan kunnen de gevolgen veel groter zijn dan wanneer je als consument iets bestelt. Misschien zijn jouw klanten wel afhankelijk van die levering. Zo loop je reputatieschade op.

We raden je aan om altijd eerst persoonlijk contact met je leverancier op te nemen als je bestelling niet is geleverd. Zo houd je het persoonlijk en vriendelijk. En je geeft je leverancier de kans om het uit te leggen. Misschien is er wel een goede reden voor de te late levering en kunnen jullie samen een oplossing vinden.

Lukt dat niet? Dan kun je overgaan tot juridische stappen. Voordat je een schadevergoeding kunt indienen of de overeenkomst kunt ontbinden, stuur je je leverancier eerst een ingebrekestelling. Daarin leg je uit wat de situatie is en geef je je leverancier nog één kans om met een oplossing te komen. Geef je leverancier daarbij een redelijke termijn. Lukt het de leverancier niet of geeft hij er geen gehoor aan? Dan kun je daarna tot verdere actie overgaan. Lees hier meer over op onze pagina over de ingebrekestelling.

Heb je een vraag over het conflict met je leverancier?

Je kunt ons altijd bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800 voor advies.

Lees verder