blog

Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?

3 min leestijd15 nov 2023

Het gebeurt regelmatig dat klanten niet betalen voor geleverde spullen. Als ondernemer wil je natuurlijk de geleverde producten niet kwijt zijn als ze niet betaald worden. Maar kun je dat voorkomen?

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

 Het is belangrijk dat je goede algemene voorwaarden opstelt. Daarin geef je aan onder welke voorwaarden jouw bedrijf zakendoet. Je vermeldt de regels die je hanteert voor onder andere de leveringen, betalingen, de verkoop, de inkoop, het toepasselijk recht en aansprakelijkheid.

Eigendomsvoorbehoud

Een onderdeel dat je in je algemene voorwaarden kunt opnemen is het eigendomsvoorbehoud. Dat betekent dat je contractueel vastlegt dat de geleverde spullen pas eigendom worden als de koper het openstaande bedrag heeft betaald. Als er dan niet voor de geleverde spullen is betaald, dan is het eigendom nooit overgegaan en kun je die dus terugvorderen van je klant. Dat zal wel via de juridische weg moeten als je klant daar niet aan meewerkt.

Discussie bij onroerende zaken

Wel kan er in sommige situaties discussie ontstaan of het eigendom van niet betaalde geleverde spullen toch eigendom zijn geworden van de niet betalende klant. Ook als er een eigendomsvoorbehoud is vastgelegd. Dat kan zo zijn als het gaat om spullen die bij een onroerende zaak, zoals een woning, zijn gaan horen nadat ze geplaatst zijn. Denk bijvoorbeeld aan een schuur, een schutting of een keuken. Dat heet eigendomsverkrijging door natrekking. Dan zit er weinig anders op dan een incassotraject te starten en bij de rechter een betaling af te dwingen.

Maar het is hoe dan ook verstandig om een eigendomsvoorbehoud in je algemene voorwaarden op te nemen. Dan sta je juridisch sterker in je schoenen mocht je klant niet betalen.


Juridisch waterdicht vanaf 45,-

Stel je algemene voorwaarden op

Hulp nodig?

Aanmaningsbrief versturen

Niet verzekerd?

Bel ons: 088 327 98 83

Verzekerd?

Bel ons: 088 327 98 00

jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je


 Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn
21 mrt 20233 min leestijd

Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn

Garantietermijn, herroepingsrecht, kwaliteitsbewaking, verborgen gebreken, ingebrekestelling,… Lees hier de belangrijkste informatie voor consument en ondernemer over de Consumentenrichtlijn.


 Thomas koopt kapotte BMW: kat in de zak of eigen schuld?
19 aug 20223 min leestijd

Thomas koopt kapotte BMW: kat in de zak of eigen schuld?

Thomas is al vanaf zijn jeugd een autofan. Als kind keek hij al vanaf de achterbank van zijn vader naar langs zoevende auto's. Hij speurt graag het internet af in de hoop weer een opknappertje te vinden. Ook nu: hij vindt een parel van een BMW 535i GT voor € 9.250. Alleen na aankoop vertoont de BMW gebreken... Benieuwd hoe jurist Sjaak hem heeft kunnen helpen? Lees het artikel op de website.


 Nieuwe wet tegen misleiding bij online aankopen: dit verandert er
06 mei 20223 min leestijd

Nieuwe wet tegen misleiding bij online aankopen: dit verandert er

Vanaf 28 mei geldt er een nieuwe wet die consumenten moet beschermen tegen misleiding bij online aankopen. Een belangrijke wet voor webwinkels. Wij zetten alvast de nieuwe regels op een rij.

1 van 3