blog

Aantal juridische geschillen aannemingszaken blijft hoog. Gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen daar verandering in brengen?

3 min leestijd27 dec 2023

Bij DAS blijft het aantal meldingen over aannemingszaken hoog. Veel juridische geschillen gaan over verbouwingen van woningen, meerwerk en de oplevering van nieuwbouwwoningen.

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

Per 1 januari 2024 wordt de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gefaseerd ingevoerd. De wet heeft als voornaamste doel om de bouwkwaliteit in Nederland te verbeteren. Er komt meer toezicht in de bouw. Daarnaast leidt de wet tot een ruimere aansprakelijkheid van aannemers bij verborgen gebreken.

Verruiming aansprakelijkheid

De aannemer is verantwoordelijk voor de gevolgen van alle gebreken in de bouw die hij zelf heeft veroorzaakt. Als er gebreken zijn, dan kan de klant de aannemer dwingen om de fouten te repareren. Ook als de klant deze fouten pas later ontdekt. Dit is een verruiming van de aansprakelijkheid. Het is niet meer: ontslag van aansprakelijkheid na oplevering als hoofdregel.

Daarnaast moet de aannemer de klant laten weten of en hoe hij zich heeft verzekerd tegen faillissement en risico's op schade en gebreken. Ik vraag me af of alle aannemers zich daarvan bewust zijn.

Zzp’er nog niet altijd ingericht op nieuwe wet

De nieuwe wet gaat stapsgewijs in waarbij eenvoudige bouwwerken (eengezinswoningen en kleinere bedrijfspanden) als eerst aan de beurt zijn. Alleen voor verbouwingen is de wet uitgesteld naar 1 januari 2025.

Voor alle aannemers

De wet geldt voor alle aannemers, grote aannemersbedrijven maar dus ook voor zzp’ers. Deze laatste groep gaat het waarschijnlijk het meeste voelen. Zij hebben hun bedrijf en processen er meestal nog niet op ingericht.

Eerst meer geschillen, later minder

De nieuwe wet zal denk ik in het begin niet meteen leiden tot minder geschillen. Bij nieuwe wet- en regelgeving moet de uitleg en toepassing daarvan ook duidelijk worden aan de hand van hoe rechters zich daarover uitspreken. Het aantal geschillen hierover zal vermoedelijk aan het begin toenemen. Uiteindelijk zal dit tot minder gebreken bij nieuw- en verbouw moeten leiden en naar verwachting daarmee ook tot minder geschillen.

Nu goed voorbereiden

Aannemers doen er goed aan om zich voor te bereiden op de nieuwe wet door hun processen en algemene voorwaarden te controleren. Aannemers moeten twee dossiers aanleggen: een dossier bevoegd gezag en een consumentendossier. Daarom is het goed om vast te stellen wat er in het consumentendossier komt en het mee te nemen in het contract of de opdrachtbevestiging. Ga er nu goed voor zitten, dat scheelt later tijd en geld.

Wil je weten of je huidige documenten helemaal up-to-date en juridisch waterdicht zijn? Kijk op onze site voor de mogelijkheden.









jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je

Prijzen en termijnen leiden nog vaak tot juridische discussies voor zzp’er
11 apr 20243 min leestijd

Prijzen en termijnen leiden nog vaak tot juridische discussies voor zzp’er

Het aantal geschillen over overeenkomsten van opdracht daalt bij DAS in het eerste kwartaal van 2024 in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. Het geeft aan dat mkb’ers en zzp’ers het belangrijk vinden om zaken juridisch goed te regelen.


 Algemene voorwaarden: zorg dat ze op tijd duidelijk zijn
26 aug 20233 min leestijd

Algemene voorwaarden: zorg dat ze op tijd duidelijk zijn

Zo voorkom je een hoop ellende en conflicten over algemene voorwaarden.


 Ook vermomd als ‘kikker’ moet de reder betalen
17 mei 20234 min leestijd

Ook vermomd als ‘kikker’ moet de reder betalen

Theo* heeft zijn hele leven al gevaren en blijft dat als zzp’er graag nog wat jaartjes doen. Hij laat zich inhuren als kapitein op binnenvaartschepen. Maar dan worden zijn rekeningen niet allemaal betaald door de reder. Lees in ons blog hoe dat werd opgelost.

1 van 3