blog

Checklist bij een Overeenkomst van Opdracht (OVO)

4 min leestijd24 sep 2022

In het eerste halfjaar van 2022 werden er ruim 3300 geschillen gemeld bij DAS die te maken hadden met een overeenkomst van opdracht. Als ondernemer wil je geschillen natuurlijk voorkomen. Daarom is het belangrijk om een overeenkomst van opdracht goed en duidelijk op te stellen. Waar moet je allemaal op letten bij het opstellen van een overeenkomst van opdracht? Wat zijn de voordelen en wat moet er minimaal instaan? Bekijk deze checklist en download onze e-paper,  zodat jij je geen zorgen hoeft te maken om gedoe en kan focussen op je werk.

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

5 checks bij het sluiten van een overeenkomst van opdracht (OVO)

Check 1. Zorg voor duidelijkheid tot in de puntjes

Leg duidelijk vast in de offerte of overeenkomst wat er gaat gebeuren; hoe duidelijker en concreter dit staat vermeld, des te minder discussie je later kunt krijgen als het bijvoorbeeld gaat om meer- of minderwerk. Lees zeker ook het blog: De voordelen van afspraken schriftelijk vastleggen.

Check 2. Wat mag het kosten zonder onverhoopte verrassingen

Specificeer ook duidelijk de kosten van de werkzaamheden en of producten die geleverd moeten worden zodat duidelijk is hoe het totaalbedrag is opgebouwd.

Check 3. Een goede betaalafspraak is het halve werk

Noteer duidelijk welke betaalafspraken en termijnen er gelden; moet er bijvoorbeeld 10% worden aanbetaald, dan ligt het voor de hand dit in de overeenkomst te vermelden. Hetzelfde geldt voor een deelbetaling, bijvoorbeeld binnen x-aantal dagen nadat de overeenkomst is uitgevoerd/ afgerond; is duidelijk bepaald wanneer er betaald moet worden?

Check 4. Download gerust een voorbeeld document

Bij twijfel of gewenst advies: raadpleeg de juristen van DAS en/of maak gebruik van de standaarddocumenten die DAS heeft opgesteld voor de ondernemers. Voorkomen is beter dan genezen. DAS kan ook helpen bij het opstellen van algemene voorwaarden.

Check 5. Beter een goede klant dan een verre vriend

Juridische problemen kun je als ondernemer zoveel mogelijk voorkomen door afspraken goed en gespecificeerd op papier te zetten, zodat jij en je klant met een gerust hart de samenwerking kunnen starten. Gaat er onverhoopt toch iets mis, dan is het vaak goed om de telefoon te pakken, dit direct te bespreken en daarna opnieuw vast te leggen. Bijvoorbeeld bij eventuele klachten dit schriftelijk vast te leggen en dat jullie een nieuwe aanpak zijn overeengekomen. Aan elke klus willen jij en je klant een goed gevoel overhouden, toch?

Wil je jouw klant in gebreke stellen? Bekijk ons document ingebrekestelling. Of heeft een klant jou in gebreke gesteld? Download onze gratis voorbeeldbrief 'reageren op ingebrekestelling'.

Check 6. Download handige gratis OVO E-paper

Met onze e-paper ‘Waar moet een Overeenkomst van Opdracht aan voldoen?’ helpen wij je nog meer op weg. Handig en eenvoudig te downloaden.

Extra hulp nodig?

DAS biedt rechtshulp als je het nodig hebt. Of je nu verzekerd bent, of niet. Onze juristen en advocaten staan voor je klaar. Wil je meer informatie? Bekijk dan das.nl/ondernemer en onderstaande links.

jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je

Prijzen en termijnen leiden nog vaak tot juridische discussies voor zzp’er
11 apr 20243 min leestijd

Prijzen en termijnen leiden nog vaak tot juridische discussies voor zzp’er

Het aantal geschillen over overeenkomsten van opdracht daalt bij DAS in het eerste kwartaal van 2024 in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. Het geeft aan dat mkb’ers en zzp’ers het belangrijk vinden om zaken juridisch goed te regelen.

Aantal juridische geschillen aannemingszaken blijft hoog. Gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen daar verandering in brengen?
27 dec 20233 min leestijd

Aantal juridische geschillen aannemingszaken blijft hoog. Gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen daar verandering in brengen?

Per 1 januari 2024 wordt de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gefaseerd ingevoerd. Wat betekent dit voor aannemers?


 Algemene voorwaarden: zorg dat ze op tijd duidelijk zijn
26 aug 20233 min leestijd

Algemene voorwaarden: zorg dat ze op tijd duidelijk zijn

Zo voorkom je een hoop ellende en conflicten over algemene voorwaarden.

1 van 3