blog
Polarisatie op de werkvloer: wat kun je doen als werkgever?
In onze huidige samenleving zien we steeds vaker polarisatie, en dit beperkt zich niet alleen tot de publieke sfeer. Ook op de werkvloer ontstaan spanningen door uiteenlopende meningen en overtuigingen. Dit kan leiden tot een verslechterde werksfeer, verminderde productiviteit, verzuim en zelfs ontslag.

Polarisatie ontstaat wanneer groepen binnen een organisatie tegenover elkaar komen te staan vanwege verschillende overtuigingen, normen en waarden. Dit kan leiden tot conflicten en een wij-zij-denken, waarbij collega's elkaar ontlopen of zelfs ruzie krijgen. Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige werkplek en moet je ingrijpen als een werknemer zich ongemakkelijk of aangevallen voelt.
Wat kun én moet je doen als werkgever als er een onveilige werksfeer ontstaat en welke maatregelen kun je dan treffen? Ik zet enkele op een rij.
Regels voor respectvolle omgang
Het is essentieel om duidelijke afspraken te maken over omgangsvormen en beleefdheid, en een cultuur van respect en inclusiviteit te bevorderen. Hoewel het verbieden van bepaalde gespreksonderwerpen niet houdbaar is, kun je wel regels vaststellen voor respectvolle omgang op de werkvloer.
Invloed van sociale media
Sociale media spelen ook een rol in polarisatie op de werkvloer. Medewerkers die zich extreem uitlaten over controversiële onderwerpen op platforms zoals Facebook, X of LinkedIn, kun je aanspreken op hun gedrag. Dit geldt ook voor werknemers die rellen tijdens demonstraties. Wanneer gedragingen op het werk, social media of in het openbaar de werkverhouding raken, moet je ingrijpen. Dit kan variëren van gesprekken en waarschuwingen tot ontslag in het ergste geval.
Demonstraties
Hoewel je niet zomaar kunt verbieden dat werknemers deelnemen aan demonstraties, mag je wel verlangen dat medewerkers zich netjes gedragen en geen onrust veroorzaken. Als een werknemer zich misdraagt terwijl die herkenbaar is als medewerker van het bedrijf, kun je passende maatregelen nemen.
Als werkgever is het cruciaal om proactief te zijn in het bevorderen van een veilige en respectvolle werkomgeving. Door duidelijke regels en verwachtingen te stellen, kun je bijdragen aan een positieve werksfeer en de negatieve gevolgen van polarisatie minimaliseren.
Pascal Besselink
Ik houd mij vanaf 1997 bezig met het arbeidsrecht. Als advocaat sta ik zowel werkgevers als werknemers bij. In 2010 rondde ik cum laude de postdoctorale Specialisatie Opleiding Grotius Arbeidsrecht af en in 2011 de Leergang P...
Meer artikelen van Pascal Besselink