blog

    Wetgever moet arbeidsrecht grondig herzien in plaats van pleisters plakken

    3 min leestijd25 sep 2025

    De Raad van State adviseert de wetgever te overwegen om de verplichte transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige ziekte te schrappen waarmee de compensatieregeling overbodig wordt. De Raad van State reageert hiermee op het voornemen van de regering om de compensatie van de transitievergoeding door UWV na twee jaar ziekte voortaan te beperken tot nog enkel kleine werkgevers.

    Pascal Besselink

    advocaat

    Bekijk meer

    Twee hete hangijzers

    De twee heetste hangijzers voor werkgevers in het Nederlandse arbeidsrecht zijn enerzijds het strenge ontslagrecht en anderzijds de verplichtingen rondom ziekte en re-integratie, in het bijzonder de lange duur van loonbetaling tijdens ziekte. Werkgevers aarzelen bij het aanbieden van vaste contracten door de hoge kosten bij ziekte.

    Recht op opbouw vakantiedagen na twee jaar ziekte

    Nederland kent een loondoorbetalingsplicht van twee jaar bij ziekte. Dat is veel langer dan in andere Europese landen. Een paar weken geleden oordeelde de kantonrechter in Nijmegen nog eens dat de werknemer die langdurig arbeidsongeschikt is, ook nadat de loonbetaling tijdens ziekte is gestopt, recht behoudt op opbouw van vakantiedagen. Ook dit wordt door werkgevers als zeer onredelijk ervaren. Temeer omdat de verplichtingen voor werkgevers bij (langdurige) ziekte al zeer vergaand zijn.

    Losse maatregelen werken niet

    De wetgever probeert met losse maatregelen het systeem rondom de rechten en plichten bij langdurige arbeidsongeschiktheid te verbeteren. Deze aanpak werkt niet omdat de kern van het probleem blijft bestaan. Een grondige herziening van het arbeidsrecht en sociale verzekeringsrecht is nodig. Daarbij moet de wetgever kritisch kijken naar de lange loondoorbetalingsplicht bij ziekte. Als de wetgever niet kiest voor een integrale aanpak, blijven werkgevers terughoudend met vaste contracten. Dit verzwakt de positie van werknemers op de arbeidsmarkt. Uiteraard moet er ook gekeken worden naar de positie van langdurig arbeidsongeschikte werknemers.

    Totale pakket onder de loep

    Wanneer je deze onderwerpen echt goed wilt aanpakken, moet je het totale pakket goed onder de loep nemen. Dus kijken naar een integrale herziening, waarbij er goed wordt nagedacht of een systeem waarbij de werkgever twee jaar loon tijdens ziekte moet betalen nog wel houdbaar is. Werkgevers zijn soms kopschuw bij het aanbieden van vaste contracten, terwijl de wetgever hier juist op inzet. Dat gaat niet lukken met pleisterwerk door telkens separate maatregelen te treffen.

    advocaat

    Pascal Besselink

    Ik houd mij vanaf 1997 bezig met het arbeidsrecht. Als advocaat sta ik zowel werkgevers als werknemers bij. In 2010 rondde ik cum laude de postdoctorale Specialisatie Opleiding Grotius Arbeidsrecht af en in 2011 de Leergang P...

    Meer artikelen van Pascal Besselink

    Ook interessant voor je

    Werkgevers kunnen thuiswerken niet zomaar terugdraaien
    18 sep 20252 min leestijd

    Werkgevers kunnen thuiswerken niet zomaar terugdraaien

    Werkgevers hebben in de meeste gevallen moeite om personeel weer volledig terug naar kantoor te krijgen, ondanks dat er geen wettelijk recht op thuiswerken bestaat.

    Vertraagde vlucht na vakantie: mag je werknemer verplichten vakantiedagen op te nemen?
    31 jul 20253 min leestijd

    Vertraagde vlucht na vakantie: mag je werknemer verplichten vakantiedagen op te nemen?

    Stel: na een welverdiende vakantie wordt de terugvlucht vertraagd of zelfs geannuleerd, waardoor je werknemer niet op tijd terug is om het werk te hervatten. Mag je als werkgever dan verplichten om extra vakantiedagen op te nemen voor de gemiste werktijd?

    Werknemer kan vaker ‘scoren’ bij ontbindingsverzoeken arbeidscontract
    17 jul 20253 min leestijd

    Werknemer kan vaker ‘scoren’ bij ontbindingsverzoeken arbeidscontract

    Op 1 juli 2025 bestaat de Wet werk en zekerheid (Wwz) tien jaar. Een van de belangrijkste doelen van deze wet was het vergroten van de rechtszekerheid voor zowel werkgevers als werknemers. Maar is dit doel met de Wwz daadwerkelijk bereikt?

    Item 1 - 3 uit 3