Bedrijfsongeval bespreken met werkgever: 7 tips

Het is aan de werkgever om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen. Helaas zit een ongeluk vaak in een klein hoekje. Bedrijfsongevallen met letselschade komen nog met regelmaat voor. Hoe nu verder? Maak het bespreekbaar met je werkgever. Dit is een heel belangrijk onderdeel van het proces. Laat de mogelijkheid tot een arbeidsgeschil je hierbij niet in de weg staan. Zorg dat je weet wat je plichten en rechten zijn wanneer zich een ongeval voordoet. We merken echter dat veel klanten het lastig vinden om dit gesprek te starten. In deze blog geven je daarom een paar praktische tips.


Tips voor het melden van een bedrijfsongeval

Het ene bedrijf is het andere niet. Misschien heb je een goede arbeidsrelatie met je werkgever waarmee je heel laagdrempelig het gesprek aan kunt gaan. Helaas is dat niet bij alle bedrijven het geval. Zeker wanneer je bang bent dat het melden de relatie verslechterd of erger, je bang bent om je baan kwijt te raken. Toch adviseren we nadrukkelijk dat je een bedrijfsongeval altijd moet melden bij je werkgever.

1. Blijf rustig en kalm

Blijf rustig tijdens het gesprek. Doe een paar ademhalingsoefeningen voor je het gesprek aangaat om jezelf kalm te houden. Het is misschien lastig om je emoties onder bedwang te houden, maar het is wel erg belangrijk om een goed gesprek te kunnen voeren.

2. Blijf bij jezelf en ga niet wijzen

Vertel wat er is gebeurd en wat dit voor effect heeft op jou. Ga niet met de vinger wijzen. Zo creëer je weerstand. Je wilt juist samen zoeken naar een passende oplossing. Het is altijd belangrijk om bij jezelf te blijven en aan te geven wat jij nodig hebt om dit proces soepel te laten verlopen.

3. Neem iemand mee naar het gesprek

Wil je het telefonisch bespreekbaar maken? Zet je telefoon op luidspreker en laat iemand meeluisteren. Ben je slecht ter been door het opgelopen letsel? Neem de persoon die je naar je werk brengt ook mee naar het gesprek voor steun. Vraag daarna om een bevestiging van het gesprek per e-mail, zodat je een bewijs hebt van het gesprek.

4. Laat weten dat er een aansprakelijkheidsbrief aankomt

Voor je een schadevergoeding krijgt moet je de werkgever aansprakelijk stellen. Geef in het gesprek aan dat dat er een aansprakelijkheidsbrief aankomt. Altijd beter dan wanneer dit als een ongewenste verrassing op de mat komt.

5. Vraag om de verzekeringsgegevens

Werkgevers kunnen soms ook in paniek raken en daardoor heftig reageren. Geef aan dat het gaat om een zakelijke afwikkeling die wordt geregeld via de verzekeringen en dat het niet de bedoeling is om dit via een rechter af te handelen. Vraag daarom om de contactgegevens van de verzekering zodat jouw belangenbehartiger contact kan opnemen met de verzekeraar.

6. Ga niet te snel in op een aanbod

Laat je vooral niet te snel afwimpelen. Vooral als de werkgever zelf niet verzekerd is, komt het vaak voor dat ze in dat eerste gesprek al meteen praten over een bepaalde vergoeding. Ga nooit meteen akkoord met een aanbod dat uit dat eerste gesprek gaat. De gevolgen op lange termijn zijn namelijk niet altijd te overzien. Laat er daarom altijd een letselschadejurist naar kijken. Afhankelijk van de soort letselschade, ernst van de schade, eigen schuld en andere factoren, berekenen we de hoogte van de schadevergoeding. Ga daarna het gesprek aan en toon aan wat je nodig hebt om volledig te herstellen.

7. Onderzoek de aansprakelijkheid van de werkgever

In de meeste situaties is de werkgever de aansprakelijke partij bij een bedrijfsongeval. Een werkgever is verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkomgeving waarbij de kans op een ongeval zo klein mogelijk is. Het burgerlijk wetboek geeft aan dat we spreken over werkgeversaansprakelijkheid wanneer het ongeval plaatsvond tijdens werktijd én wanneer de werkgever niet voldoet aan de zorgplicht. Werk je als ZZP’er of vrijwilliger? Ook dan kun je beroep doen op de werkgeversaansprakelijkheid.

Voorziet een werkgever niet in voorzorgsmaatregelen als een zorgvuldig ingerichte werkplek, zorgen dat machines voldoen aan veiligheidsvoorschriften, voorzien in deugdelijke beschermingsmiddelen en geven van duidelijke instructies? Dan kun je als werknemer de werkgever aansprakelijke stellen voor letselschade. Na het aansprakelijk stellen bestaat de kans dat je recht hebt op een schadevergoeding. Vraag of je werkgever verzekerd is tegen bedrijfsongevallen. Dan is het aan de verzekeraars om dit verder op te pakken.

Laat je informeren door onze juristen

Een bedrijfsongeval is niet alleen schrikken, ook kun je er op lange termijn letselschade aan overhouden. Ga daarom altijd in gesprek met je werkgever, hoe spannend of lastig het ook kan zijn. In de meeste situaties is een werkgever hiervoor verzekerd. Start door dit na te vragen. Schrijf daarna een brief voor aansprakelijkheid en zorg dat de verzekeringspartijen de zaak oppakken. Kom je er zelf niet uit? Vraag onze juristen dan om hulp. We hebben ervaren juridische experts voor je klaarstaan die het gesprek met je werkgever aan kunnen gaan.



Direct hulp bij letselschade
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.