Letselschade medische fout

Het kan voorkomen dat een medische behandeling niet verloopt zoals gepland. Je vertrouwen in je arts is geschaad. Je ging naar de arts voor een oplossing en het resultaat was niet zoals je had verwacht. Vermoed je daarom dat je letselschade hebt gehad wegens een medische fout? Dan kun je de arts aansprakelijk stellen. Wij informeren je over de mogelijkheden.

Hoe wij je kunnen helpen?

DAS helpt je verder, of je nu verzekerd bent of niet. Onze ervaren juristen staan voor je klaar.

Ben je bij DAS verzekerd?

In dat geval helpen wij je graag verder bij direct letselschade melden voor verzekerden.
Bel ons op telefoonnummer 020 651 8815 of meld je zaak online.

Niet verzekerd?

Hulp bij letselschade

  • Als je geen verzekering hebt
  • Ontdek online je rechtspositie
  • Direct hulp van je eigen letselschadejurist.
  • Onze hulp is geheel kosteloos
  • Gratis advies, bel: 088 3279 817
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Wat is letselschade door een medische fout?

Een medische behandeling gaat altijd gepaard met risico’s. Het is daarom ook belangrijk dat de arts u informeert over de eventuele risico’s die u kunt oplopen. Zodra de behandeling niet verliep zoals verwacht, betekent dit dus niet automatisch dat er sprake is van een medische misser. Het wordt pas aangemerkt als een medische fout zodra bijvoorbeeld de arts:

  • een verkeerde of foute behandeling heeft uitgevoerd;
  • u onvoldoende voorlichting heeft gegeven over de behandeling. Een arts moet u op de juiste manier informeren en het risico op (veelvoorkomende) complicaties aan u uitleggen.
  • gebrekkige medische middelen heeft gebruikt

Er zijn vier verschillende soorten fouten, namelijk: onvoldoende voorlichting, verkeerde diagnose, fout in de uitvoering van de ingreep of een fout tijdens de nazorg. Om dit te verduidelijken geven wij enkele voorbeelden:

  • De arts heeft het operatiemateriaal zoals klemmen in uw lichaam laten zitten.
  • De arts heeft het verkeerde deel van het lichaam geopereerd waardoor er klachten zijn ontstaan.
  • Te weinig voorlichting over de eventuele ernstige risico’s.
  • U heeft de verkeerde medicijnen gekregen met ernstige gevolgen van dien.
  • De arts heeft een verkeerde diagnose gesteld of de onderzoeksgegevens verkeerd geïnterpreteerd.

Complicaties

Er kan ook sprake zijn geweest van een complicatie. Dit wordt in eerste instantie niet gezien als een verwijtbare fout. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat u een infectie heeft opgelopen die buiten de invloed van de behandelaar lag. Het is echter een ander verhaal zodra die infectie bijvoorbeeld is ontstaan doordat de apparatuur niet goed is schoongemaakt of dat de arts te laat ingreep. De scheidingslijn tussen een medische fout en een complicatie is dun en daardoor ook lastig te bepalen.

Huisarts of ziekenhuis aansprakelijk stellen

Bent u overtuigd van de fout van uw arts en heeft u letselschade opgelopen? Dan moet er vastgesteld worden dat er sprake is van een medische fout. Het is aan u om dit te bewijzen. Daarnaast moet de behandelaar aansprakelijk gesteld worden. Welke stappen u moet doorlopen leggen we uit in ‘aansprakelijkheid medische fout’.

Medische geschillen zijn complex en duren lang. Het is in daarom verstandig om een letselschadespecialist in te schakelen. Die kan u bijvoorbeeld wijzen op de verjaringstermijn van uw zaak (de termijn waarbinnen u een klacht moet indienen) en u helpen om bij het verhalen van uw schade.

Schadevergoeding medische fout

Bij letselschade door een medische fout, heeft u ook recht op een schadevergoeding. dit kan bestaan uit materiële schade zoals extra behandelingen die nodig zijn en het kan bestaan uit immateriële schade in de vorm van smartengeld. aangezien het lastig is om te bepalen waar u recht op heeft, wordt er altijd geadviseerd om een letselschade jurist in te schakelen. hij helpt en ontzorgt u gedurende het proces, zodat u kan werken aan uw herstel.

Lees verder

Veelgestelde vragen