Achterhaal vooraf of je klant de rekening wel kan betalen

Image

Kan het bedrijf met wie je wil zakendoen jouw factuur straks eigenlijk wel betalen? Door je huiswerk te doen voorkom je problemen. Deze handvatten helpen je een handje.

Over opdrachtgevers die de rekening niet betalen, verschijnen regelmatig nieuwe onderzoeken. Stichting Betalingsachterstanden becijferde ruim een jaar geleden nog dat ruim de helft van de MKB’ers hier wel eens last van heeft. Soms betreft het slechts een paar honderd euro, andere keren gaat het om facturen waarop bedragen staan met drie, vier of zelfs vijf nullen.

Voldoende liquiditeit

Het zijn getallen die aangeven hoe belangrijk het is om creditmanagement serieus te nemen. Wanneer je als ondernemer te maken krijgt met een reeks bedrijven die jouw factuur niet overmaken, dan kan dat grote gevolgen hebben voor de liquiditeit van de onderneming.

Je werkkapitaal droogt simpelweg op. Eén wanbetaler kost bovendien onevenredig veel tijd, geld en middelen. Zo moet je herinneringen sturen, bellen en voor advies en hulp naar je rechtsbijstand. Die energie stop je als ondernemer natuurlijk liever in andere activiteiten, als sales en productverbetering.

Reputatieschade

Je kunt een flink deel van deze problemen voorkomen door nieuwe klanten voortaan al aan de voordeur te screenen. Bovendien draait creditmanagement niet alleen over het tijdig ontvangen van geld, het raakt ook de reputatie van je onderneming.

Want stel, je doet al jaren zaken met een leverancier uit Zuidoost-Azië. Ineens staat dit bedrijf vol in de schijnwerpers nadat aan het licht is gekomen dat er in de fabriek daar sprake is van kinderarbeid. Nederlandse journalisten pikken het verhaal op en dat leidt tot een reeks negatieve verhalen waarin ook jouw bedrijf wordt genoemd. 

Handelsregister

‘Hello my friend. I have just received a cheque of 100.000 euro that I would like to invest in your company.’ Veel mensen hebben dit soort mailtjes weleens ontvangen. Het is een kwestie van snel verwijderen en zeker niet beantwoorden. Dat snapt iedereen. Maar hoe haal je uit al die nieuwe klanten die zich elk jaar aandienen nou die ene rotte vis?

Begin op de eerste plaats met een zoekopdracht in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daar tref je al snel waardevolle informatie aan. Hoe lang een bedrijf bijvoorbeeld al bestaat. Of de geregistreerde activiteiten met de werkelijke bedrijfsactiviteiten overeenkomen. En – ook heel belangrijk – of de jaarcijfers al zijn gedeponeerd.

Bel ook eens met collega-ondernemers van wie je weet dat ze eerder met dit bedrijf zaken hebben gedaan. Daarnaast wil een zoekopdracht op Google nog wel eens informatie bieden. Mocht het bedrijf elders al een spoor van ellende hebben achtergelaten, dan kun je dat soms op deze manier achterhalen. 

Kredietcheck

Op deze manier een potentiële klant screenen is (op de jaarstukken van de Kamer van Koophandel na) weliswaar gratis, maar niet waterdicht uiteraard. Neem je nou toch liever het zekere voor het onzekere? Doe dan een uitgebreidere financiële check.

Partijen als Graydon, Dun & Bradstreet en DAS bieden een online database waarmee je snel de kredietwaardigheid van bedrijven kunt checken. Mocht jouw potentiële klant bijvoorbeeld te boek staan als notoire wanbetaler, dan ontvang je meteen een waarschuwing.

Je kunt met deze tools ook actuele financiële ontwikkelingen in de branche en het toekomstperspectief van een bedrijf opvragen. Dit soort informatie biedt je snel belangrijke inzichten waarmee je uiteindelijk zelf de keuze kunt maken om wel of niet met een nieuwe klant in zee te gaan.

Ogen open houden

Maar laat die afweging niet alleen aan computers en databases over. Blijf ook zelf continu opletten. Door goed en vooral regelmatig te blijven communiceren met klanten, versterk je de onderlinge relatie. Dat is niet alleen belangrijk voor je omzet, je vergroot hiermee ook de kans dat je eventuele financiële problemen bij de klant al in een vroegtijdig stadium opmerkt.

En heb je de opdracht nou al uitgevoerd, maar blijkt de factuur uiteindelijk lastig inbaar? Het voeren van gesprekken hierover lukt aanzienlijk beter wanneer je een goede klantrelatie hebt opgebouwd.