Conflict met klant

Documenten Selfservice

  • Stel zelf contract of brief op
  • Keuze uit 150+ documenten
  • Gratis voorbeeldbrieven
  • Regel alles 24/7 online
  • Juridisch waterdicht

Beoordeling van conflict

  • Jurist beoordeelt uw kansen
  • Snel inzicht in uw situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over uw opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandeling en bemiddeling

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

6 stappen voor als uw klant niet betaalt

Niks is zo vervelend als klanten die te laat of helemaal niet betalen. Elke dag dat een factuur te lang open staat, kost u geld. Maar hoe zorgt u dat klanten wél op tijd betalen? Hieronder beschrijven we optimaal debiteurenbeheer in zes overzichtelijke stappen. Volg deze stappen en verhoog uw kans op tijdige betaling.

1. Snel de factuur sturen

Opdracht afgerond? Hoe langer u wacht met factureren, des te minder urgent de rekening lijkt. Stuur dus liefst dezelfde dag al de rekening! De klant heeft de klus vers in het geheugen. De kans is groter dat hij of zij direct betaalt. Vermeld in uw factuur de betalingstermijn en verwijs naar uw algemene voorwaarden.

2. Herinnering of rekeningoverzicht sturen

Is de betalingstermijn verstreken en is er nog niet betaald? Stuur een herinnering. Gaat het om meer facturen, dan kunt u een overzicht van alle uitstaande bedragen mee sturen. Stel een nieuwe betalingstermijn. Gebruikelijk is tussen de 8 en 14 dagen, maar er kunnen specifieke regels gelden. Neem bij twijfel contact op met een specialist van DAS.

3. Uw klant opbellen

Zakendoen is altijd óók persoonlijk. Misschien heeft de klant een goede redenen om (nog) niet te betalen? Bel uw klant op en vraag hem of haar eventueel zélf een nieuwe betalingstermijn voor te stellen. Stuur achteraf een mailtje ter bevestiging van de afspraken.

4. Een aanmaning sturen

Bij particuliere klanten die niet betalen bent u verplicht een WIK-brief (conform de Wet IncassoKosten) te sturen. In deze aanmaning geeft u de klant nog 15 dagen vanaf de bezorgingsdatum om alsnog te betalen. Bovendien vermeldt u exact hoeveel kosten u in rekening gaat brengen als de klant níet betaalt. U kunt de incassokosten berekenen met onze rekentool. Is uw klant een ondernemer? Dan kunt u ook een ander overeengekomen bedrag hanteren.

TIP! Voorkomen is beter dan incasso
U kunt problemen met betalingen voorkomen door nieuwe klanten te checken op kredietwaardigheid. Bovendien stuurt u elke klant uw algemene voorwaarden, zodat de afspraken helder vastliggen.

5. Een ingebrekestelling sturen

Nu wordt het serieus. Een klant die na dit alles nog niet betaald heeft, stuurt u een ingebrekestelling. Daarin biedt u hem of haar nog één allerlaatste termijn van 8 dagen voordat u externe hulp zult inschakelen. Gaat het om een groot bedrag, stuur dan deze officiële brief per aangetekende post of per e-mail.

6. Een incassobureau of jurist inschakelen

U heeft nu echt alles geprobeerd. Tijd om een incassobureau in te zetten. Komt de klant met juridische argumenten waarom hij of zij niet wil betalen, dan kunt u beter zelf ook een jurist in de arm nemen. Die kan dan uw 'factuur met verweer' alsnog gaan innen.