blog

Ben je ZZP`er en wil je jouw tarieven verhogen? Lees hier het verhaal van Jan

4 min leestijd18 dec 2021

Jan heeft een hoveniers- en sierbestratingsbedrijf met veel vaste klanten en opdrachtgevers. Dat is fijn, want dat klantenbestand bezorgt hem en zijn gezin een vast inkomen per maand. Minder fijn is dat zijn tarieven al tien jaar hetzelfde zijn gebleven. De inflatie in Nederland is in afgelopen twintig jaar nog nooit zo hoog geweest. Hij moet dubbel zo hard werken, terwijl de inkomsten hetzelfde blijven. Kan Jan ondanks de eerder gemaakte prijsafspraken toch zijn tarieven verhogen?

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

Jan is een gespecialiseerd vakman met meer dan 25 jaar ervaring in tuinaanleg van A tot Z. Vanaf het ontwerp, de aanleg tot aan periodiek onderhoud; Jan doet het allemaal. Zeer secuur gaat hij te werk en binnen een korte tijd klaart hij de klus. Dat is ook een van de redenen dat klanten bij hem al zo lang komen.

Algemene voorwaarden

Als Jan mij om advies vraagt, wijs ik hem erop dat het hem vrij staat om de tarieven te verhogen, maar niet voor reeds lopende overeenkomsten. Gemaakte afspraken kun je in beginsel niet aantasten. Daarnaast wijs ik hem op de algemene voorwaarden. Zijn die op orde en up-to-date? Als er iets duidelijkheid biedt, dan zijn het de algemene voorwaarden. Of ze waterdicht zijn merk je vaak pas achteraf, zoals bij Hovenier Jan. Wat blijkt? Die zijn al meer dan 10 jaar oud. Jan heeft er nooit naar om hoeven kijken, door de vaste aanwas van klanten. Voorkomen is echter beter dan genezen, zeg ik altijd.

Renoveren kun je leren

Net als dat een tuin onderhoud nodig heeft, is dat bij algemene voorwaarden ook het geval. Elk jaar even de thermometer erin en een check doen; klopt alles nog? Net als de fundering van een huis, bieden de algemene voorwaarden een goede basis en daarmee bescherming van de onderneming. Daar dek jij jezelf in voor risico’s en aansprakelijkheid die bij het ondernemerschap horen en voorkom je mogelijke problemen na het sluiten van een overeenkomst.

Flink omploegen

Samen met Jan neem ik de algemene voorwaarden door; de aansprakelijkheid (beperking), de wijze waarop en termijn waarbinnen eventuele klachten kenbaar moeten worden gemaakt, garantie en geschillenbeslechting, alles komt aan bod. 

Niet in de klant zijn straatje

Als Jan een aantal van zijn klanten belt en de huidige situatie uitlegt, dreigt er een te stoppen met zijn diensten en hangt verontwaardigd op. Andere klanten zijn bereidwilliger en snappen de omstandigheden wel. Er is alle begrip dat ook de prijs meegaat met de jaren. Later belt die minder gecharmeerde klant op en biedt zijn excuses aan. Het lag eerder aan de klant zelf dat hij krap bij kas zat. Zolang Jan zijn kwaliteit blijft leveren, is het geen probleem. En zo is dat. Als je goed werk levert, mag daar ook wat tegenover staan.

Op goede voet verder

Jan stelt zijn overige klanten op de hoogte van de prijsverhoging en plaatst zijn vernieuwde algemene voorwaarden op de website. Voordat nieuwe overeenkomsten worden beklonken wordt een afschrift meegezonden. Nu kan hij een beroep doen op zijn algemene voorwaarden en is zijn Hoveniers en Sierbestratingsbedrijf weer toekomstproof. Jan bloeit helemaal op van opluchting en ik van zijn enthousiasme. Volgend jaar helpt hij me bij mijn tuin.

Meer juridische informatie? Bekijk onderstaande links:

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je

Prijzen en termijnen leiden nog vaak tot juridische discussies voor zzp’er
11 apr 20243 min leestijd

Prijzen en termijnen leiden nog vaak tot juridische discussies voor zzp’er

Het aantal geschillen over overeenkomsten van opdracht daalt bij DAS in het eerste kwartaal van 2024 in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. Het geeft aan dat mkb’ers en zzp’ers het belangrijk vinden om zaken juridisch goed te regelen.

Aantal juridische geschillen aannemingszaken blijft hoog. Gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen daar verandering in brengen?
27 dec 20233 min leestijd

Aantal juridische geschillen aannemingszaken blijft hoog. Gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen daar verandering in brengen?

Per 1 januari 2024 wordt de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gefaseerd ingevoerd. Wat betekent dit voor aannemers?


 Algemene voorwaarden: zorg dat ze op tijd duidelijk zijn
26 aug 20233 min leestijd

Algemene voorwaarden: zorg dat ze op tijd duidelijk zijn

Zo voorkom je een hoop ellende en conflicten over algemene voorwaarden.

1 van 3