Een geschil met je aannemer? Dit kun je doen.

Laat je een verbouwing of bouwwerk uitvoeren, maar ben je ontevreden over je aannemer? Of heb je schade door je aannemer? Doet hij er bijvoorbeeld te lang over of voert hij zijn werkt slecht uit? Dat komt helaas wel eens voor en is natuurlijk erg vervelend.

Heb je nu hulp nodig? Bekijk hieronder hoe we je kunnen helpen.

Wil je meer weten over een geschil met een aannemer? Lees dan verder.

Hoe kunnen wij je helpen?

DAS helpt je ook als je niet verzekerd bent. Onze ervaren juristen staan voor je klaar, voor een vast bedrag per oplossing. Zo boek je snel een resultaat, houd je grip op je uitgaven en voorkom je verrassingen.

Ben je wel bij of via ons verzekerd en heb je een geschil? Meld dit dan bij ons.

Voorbeeldbrief

Heb je met jouw aannemer afspraken gemaakt over herstelwerkzaamheden en komt hij zijn afspraken niet na? Met deze voorbeeldbrief geef je hem een uiterste termijn om de gebreken te herstellen.

Persoonlijk consult

Ben je niet verzekerd bij of via DAS? Ook dan kunnen we je helpen.

Bel ons op maandag tot en met vrijdag tussen 08:30 tot 17:30 voor een gratis consult om te horen wat in jouw specifieke situatie de volgende stappen kunnen zijn.

30 minuten jurist

  • Sparren met een ervaren jurist die gespecialiseerd is in jouw situatie
  • Direct antwoord op je belangrijkste vragen
  • Rustig vragen stellen zonder verplichting
  • Vandaag besteld, de volgende werkdag contact

Beoordelen

  • Beoordeling van jouw situatie
  • Inzicht in je kansen
  • Advies over het vervolg
  • Contact met de tegenpartij
  • Versturen van juridische brieven
  • Onderhandeling met de tegenpartij
  • Afspraken maken en vastleggen

Beoordelen onderhandelen

  • Beoordeling van jouw situatie
  • Inzicht in je kansen
  • Advies over het vervolg
  • Contact met de tegenpartij
  • Versturen van juridische brieven
  • Onderhandeling met de tegenpartij
  • Afspraken maken en vastleggen
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Wat kun je doen bij conflict met je aannemer?

Er kunnen allerlei verschillende redenen zijn voor een conflict ontstaat met een aannemer. De aannemer levert het werk bijvoorbeeld te laat op, de kwaliteit is niet goed genoeg, er zijn andere materialen gebruikt, onderaannemers komen te laat of de aannemer heeft schade veroorzaakt. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden. Maar wat kun je doen? Dit is afhankelijk van het type geschil.

De aannemer voert de overeenkomst niet goed uit

Ben je niet tevreden over de kwaliteit of de snelheid van de werkzaamheden? Ga dan altijd eerst aan tafel zitten met je aannemer om het geschil te bespreken. Je kunt ook een mediator inschakelen om te helpen. Kom je er in een gesprek niet uit? Dan moet je de aannemer in gebreke stellen. Dit betekent dat je de aannemer een aangetekende brief stuurt. Hierin noem je alle werkzaamheden die de aannemer moet uitvoeren. Je geeft de aannemer dan een redelijke termijn om die werkzaamheden uit te voeren. Wij bespreken hieronder kort de stappen.

  1. Als het kan, inspecteer je met de aannemer de uitgevoerde werkzaamheden en zet je alle tekortkomingen op papier. Spreek ook af wanneer hij alles gaat herstellen. Onderteken samen de gemaakte afspraken.
  2. Wil de aannemer het werk niet inspecteren of komt hij zijn afspraken niet na? Stuur dan een aangetekende brief waarin je hem verzoekt de gebreken binnen drie weken te herstellen.
  3. Je betaalt tijdens de bouw meestal in termijnen. Betaal daarom nooit meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Geef in de brief ook aan dat je de betaling uitstelt totdat de gebreken hersteld zijn. Zorg er wel voor dat je niet te weinig betaalt. Als je dit doet, is de aannemer namelijk niet verplicht om nog door te werken. Legt de aannemer het werk neer en ben je verzekerd? Meld je zaak dan direct bij ons.

Tijdens de werkzaamheden veroorzaakt de aannemer per ongeluk schade

Het kan natuurlijk gebeuren dat een aannemer zelf schade veroorzaakt. Je bent dan niet verplicht om de aannemer in gebreke te stellen. Je kunt er altijd voor kiezen om de schade door een ander te laten herstellen. Meld de schade sowieso bij je eigen opstal-of inboedelverzekeraar. Vraag vervolgens de aannemer om het te melden bij zijn aansprakelijkheidsverzekeraar. Volg de volgende stappen:

  • Leg de schade vast. Maak foto’s en verzamel getuigenverklaringen. Hierdoor heb je bewijs en kun je de aannemer misschien aansprakelijk stellen. In ernstige gevallen kan het verstandig zijn om een bouwkundig expert in te schakelen.
  • Beperk je schade. Je hebt in deze situatie een schadebeperkingsplicht. Dat betekent dat je moet voorkomen dat de schade groter wordt. Doe je dit niet? Dan kan het zijn dat de aannemer de schade niet hoeft te vergoeden.
  • Verzamel de bonnetjes. Zorg ervoor dat je alle bonnetjes en facturen bewaar die te maken hebben met het herstel van de schade. Je kunt hiermee aantonen hoeveel schade je hebt.
  • Meld de schade. Meld de schade bij je eigen opstal- en inboedelverzekeraar en vraag de aannemer om de schade te melden bij zijn aansprakelijkheidsverzekeraar.

Naar de rechter of een geschillencommissie

Komt er geen oplossing? Dan kun je naar de rechter te stappen. Als er algemene voorwaarden zijn, dan kun je de zaak ook bij een geschillencommissie voorleggen. Dit is vaak sneller en goedkoper dan een procedure bij de rechtbank.

Oplevering en inspectie

 

Je wilt uiteraard dat je aannemer zijn werk goed doet en dat het werk geen gebreken heeft. Je aannemer is hiertoe verplicht. Als het werk gereed is, wordt het opgeleverd. De bedoeling is dat je samen met de aannemer de uitgevoerde werkzaamheden inspecteert. Alle gebreken die zichtbaar zijn, noteer je op een opleveringsrapport. Dit wordt ook wel het proces-verbaal van oplevering genoemd.

Gaat het om de oplevering van een woning of een grote verbouwing? Vraag dan een bouwkundige om met je mee te lopen bij de oplevering. De bouwkundige kan het werk beter inspecteren dan jij dat zelf kunt. Soms komt het voor dat een aannemer de gebreken niet in het opleverrapport wil opnemen. Vraag in dat geval of hij het als discussiepunt wil noteren. Wil de aannemer dat ook niet? Stuur hem dan direct na de oplevering een mail of brief waarin je de gebreken alsnog meldt.

Als opdrachtgever heb je een onderzoeksplicht bij de oplevering van het werk van de aannemer. Bij sommige algemene voorwaarden moet je alle zichtbare gebreken bij de oplevering melden. Doe je dit niet? Dan heb je die gebreken geaccepteerd en hoeft de aannemer ze niet meer te herstellen. Dit is niet bij alle algemene voorwaarden zo. Het is wel altijd verstandig om het werk goed te inspecteren.

Tijdens de bouw van een woning mag je de laatste vijf procent van de aanneemsom inhouden. Soms geeft de aannemer een bankgarantie af. In dat geval moet je de laatste termijn wel betalen. Bij een verbouwing ben je meestal overeengekomen dat je de laatste termijn bij de oplevering betaalt. Als er veel gebreken zijn, dan kun je de laatste termijn opschorten. Let er dan weer op dat je niet meer geld inhoudt dan nodig is om de gebreken te herstellen.

Oplevering weigeren

Is de verbouwing nog niet klaar op de afgesproken opleverdatum? Of heeft het werk ernstige gebreken? Dan kun je de oplevering weigeren. In een verklaring kun je dan aangeven dat je de oplevering weigert. Je vraagt hierin of de aannemer dit ook kan tekenen. De aannemer moet je dan mogelijk een schadevergoeding betalen. De afspraken hierover staan vaak in de algemene voorwaarden van het contract. Situaties waarin je de oplevering kunt weigeren zijn zeldzaam. Het moet dan echt gaan om gebreken die een woning onbruikbaar maken. Neem in zo’n geval altijd een bouwkundige mee en raadpleeg je jurist.

Aannemer aansprakelijk stellen

Een aannemer is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het bouwproject en tijdig opleveren van het bouwproject. Ook heeft hij een waarschuwingsplicht. Komt hij deze verplichtingen niet na? Dan kan het zijn dat je schade lijdt. Daar is de aannemer aansprakelijk voor. Wat de regels zijn en hoe je dit doet? Dat lees je in dit artikel: aannemer aansprakelijk stellen.

Lees verder