De verschillen tussen debiteurenbeheer en creditmanagement

Wat is het verschil tussen debiteurenbeheer en creditmanagement? In kleinere ondernemingen worden deze termen vaak als synoniemen gebruikt, maar bij grotere bedrijven heeft creditmanagement meestal een ruimere invulling dan debiteurenbeheer. Op deze pagina ontdek je waarom.

Wat is debiteurenbeheer?

Debiteurenbeheer richt zich oorspronkelijk op het opstellen van facturen voor geleverde diensten of producten. De debiteurenbeheerder zorgt ervoor dat de factuur duidelijk is, met een vervaldatum, en houdt nauwlettend in de gaten of de betaling op tijd wordt voldaan.

Bij kleinere ondernemingen is de rol van debiteurenbeheer vaak niet apart toegewezen. Soms verzorgt de ondernemer zelf de facturatie en de opvolging ervan. Er bestaat echter altijd een risico dat facturen niet tijdig worden betaald, bijvoorbeeld omdat een klant niet aan de betalingsverplichtingen kan voldoen. Om dit debiteurenrisico zoveel mogelijk te beperken, hebben grotere bedrijven doorgaans een creditmanager in dienst.

Wat is creditmanagement?

Creditmanagement gaat verder dan traditioneel debiteurenbeheer en richt zich op het stroomlijnen van het gehele order-to-cash-proces. Dat begint al bij het bepalen van de doelgroep van je onderneming. Op welke branches richt jouw onderneming zich, wat is het gemiddelde betaalgedrag in de branche en hoe bewaak je jouw cashflow? Dit zijn allemaal zaken waar een creditmanager zich mee bezighoudt.

Een creditmanager checkt ook de kredietwaardigheid van nieuwe en bestaande klanten, zodat er per klant passende betalingscondities kunnen worden afgesproken. Betaalt een klant niet? Dan kan de creditmanager 'the next best action' bepalen, gebaseerd op voorspellende data.

Het belang van creditmanagement in het mkb

Het belang van creditmanagement wordt door mkb’ers vaak onderschat; veel kleinere ondernemers pakken eens in de maand hun financiële administratie erbij, stellen facturen op en wagen misschien een telefoontje aan een factuur die lang openstaat.

Voor mkb’ers is het niet altijd mogelijk of zinvol om het creditmanagement te beleggen in een aparte functie, maar voor de financiële gezondheid van je onderneming is het wél belangrijk om grip te houden op je debiteurenrisico. Niet alleen om afschrijvingen te voorkomen, maar ook om de continuïteit van je bedrijfsvoering te bewaken. Als je klanten jouw facturen niet tijdig betalen, loop je bijvoorbeeld het risico dat je een grote order moet afwijzen omdat je jouw leveranciers of personeel nog niet kunt betalen. Door het gemiddeld aantal dagen dat je facturen openstaan te verlagen en door vooraf de kredietwaardigheid te toetsen van je klanten en leveranciers, verklein je het risico op wanbetaling én voorkom je cashflowproblemen.

Meer weten?

In onze e-paper ‘Hoe beperk ik mijn debiteurenrisico?’ lees je hoe je jouw debiteurenrisico verkleint in 7 simpele stappen. Succes!

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.