Conflict met je leverancier

Je hebt een zakelijk conflict met je leverancier. Bijvoorbeeld door gebreken in een geleverd product, problemen met de levering, of het niet nakomen van gemaakte afspraken. Dat is vervelend - maar niet onoverkomelijk. Ontdek welke stappen je kunt zetten om het conflict weer op te lossen.

Zo helpen we je

Ingebrekestelling

  • Stel zelf een ingebrekestelling op
  • Direct online beschikbaar
  • Gratis voorbeelddocument

Beoordeling van je situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandelen en bemiddelen

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal

V.a. 1.069,-
1 van 3

Waar wil je meer over weten?

Ingebrekestelling
Bestelling niet geleverd
Levertijd overschreden
Repareren of vervangen ondeugdelijk product
Wet DBA
Wettelijke garantie
Conflict met je klant

Wanneer heb je een conflict met een leverancier?

Een meningsverschil met je leverancier hoeft nog geen juridisch conflict te betekenen. Dit is pas het geval als beide partijen niet meer bereid zijn om tot een oplossing te komen.

Als een gezamenlijke oplossing niet mogelijk blijkt, is het belangrijk om snel actie te ondernemen en het conflict niet te laten escaleren. Wij geven je advies over de stappen die je kunt nemen. Vraag hier een gratis adviesgesprek aan.

Product of dienst volgens afspraak

In principe moeten alle partijen zich aan de gemaakte afspraken houden. De leverancier moet op tijd leveren, en het product moet ook voldoen aan de verwachtingen. Is dat niet zo? Dan is er sprake van non-conformiteit. Bijvoorbeeld als een nieuwe telefoon niet werkt of als de geleverde tegels al na 1 week slijtplekken vertonen. In dat geval gelden de volgende regels:

  • Je kunt zelf kiezen of je het product wilt laten repareren of vervangen, tenzij reparatie voordelig is voor de leverancier en vervanging erg duur is.
  • Als reparatie en vervanging beide niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat het product niet meer leverbaar is, kun je het geld van de leverancier terugvragen. Gebruik hiervoor onze gratis voorbeeldbrief.
  • Weigert de leverancier om het product te repareren of te vervangen terwijl die hiertoe verplicht is? Dan kun je in sommige gevallen een derde inschakelen en de rekening naar de leverancier sturen. Wij kunnen je informeren of dit in jouw situatie mogelijk is.

Zo los je een conflict met je leverancier op

Controleer het contract en eventuele leveringsvoorwaarden

Ga na wat er in het contract staat over de levering van het product, annuleringsmogelijkheden en garantievoorwaarden. Download onze e-paper over leveringsvoorwaarden voor meer inzicht hierin. Gaat het niet om een product, maar om een dienst? Verzamel dan bewijs van de slechte dienstverlening en laat een deskundige beoordelen.

Dien tijdig en schriftelijk een klacht in bij de leverancier

Dien zo snel mogelijk een klacht in; het liefst bij de levering al, of binnen de week daarna. Deze voorbeeldbrief kan je daarbij helpen. Voorbeelden van klachten zijn:

  • Leverancier levert niet
  • Overschrijding levertijd
  • Ondeugdelijk product binnen de garantie
  • Repareren of vervangen van deugdelijk product

Stel de andere partij in gebreke

Informeer de leverancier met een ingebrekestelling dat je wilt dat die de overeenkomst alsnog nakomt en geef een redelijke termijn om dit doen. Meestal duurt deze termijn 14 dagen, maar soms langer.

Schakel hulp van derde in

Komen jullie er niet uit? Vraag dan om hulp bij een derde. Je hebt 4 mogelijkheden:

  • Zakelijke mediation
    Bij zakelijke mediation ga je in gesprek met de leverancier onder begeleiding van een mediator om tot een oplossing te komen. Mediation resulteert niet in een bindende uitspraak, maar wel in bindende afspraken die kunnen worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Mediation is een goede aanpak als het belangrijk is om de commerciële relatie met de leverancier te behouden.
  • Geschillencommissie
    Je kunt je klacht voorleggen aan een geschillencommissie die conflicten tussen consumenten en bedrijven behandelt. De commissie onderzoekt het conflict en doet vervolgens een bindende uitspraak. Dit kan echter alleen als de leverancier is aangesloten bij de geschillencommissie.
  • Jurist inschakelen
    Een jurist kan je rechtspositie beoordelen en namens jou onderhandelen met de leverancier om tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, kan de jurist (indien juridisch mogelijk) de overeenkomst voor je ontbinden en een claim indienen voor inkomstenderving of geleden schade. Ook kan een jurist je eventueel bijstaan in een procedure bij de rechter.
  • Naar de rechter
    Als laatste optie kun je naar de rechter stappen. Hierbij dien je de leverancier een dagvaarding te sturen waarin je jouw eisen aangeeft. Het is belangrijk om deze eisen goed te onderbouwen. Het is daarom verstandig hierbij hulp van een jurist te vragen. DAS biedt juridische hulp en advies aan in verschillende fasen van het conflict met je leverancier.

Veelgestelde vragen

Ik heb een conflict met een leverancier buiten de EU. Wat nu?

Heb je een conflict met een leverancier buiten de EU? Dan is het heel moeilijk om je recht te halen. Tenzij Nederland een specifiek verdrag met dat land heeft. Buiten de EU zijn er namelijk bijna geen verdragen tussen landen over dit soort kwesties. Heb je bijvoorbeeld een geschil met een Amerikaanse leverancier over een schadeclaim? Dan kun je alleen in Amerika tegen deze leverancier procederen. Een vonnis van de Nederlandse rechter kan namelijk niet in Amerika ten uitvoer worden gelegd.

Mijn leverancier is failliet. Wat nu?

Het is belangrijk dat de curator op de hoogte is van je geschil. Als je een product of dienst hebt gekocht en al (deels) hebt betaald en er is nog niet geleverd, dan moet je contact opnemen met de curator die het faillissement van het bedrijf afhandelt. In het Centraal Insolventieregister kun je opzoeken welke curator het faillissement afhandelt. Vraag de curator schriftelijk om de leveringsverplichting na te komen of om akkoord te gaan met de ontbinding van de overeenkomst. Als de curator aangeeft de leveringsverplichting na te willen komen, ben je verplicht dit aanbod te accepteren. Als de curator niet wil nakomen, verzoek hem dan met de ontbinding in te stemmen en jou als schuldeiser voor het betaalde bedrag te erkennen. De curator zal een overzicht maken van het vermogen en de schulden van de leverancier. Je krijgt daarna van de curator bericht of je (een gedeelte van) het bedrag terugkrijgt.

Heb je een vraag over een conflict met je leverancier?

Je kunt ons altijd bellen voor vragen of advies.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 020 651 1715.

Verzekerd?

Ben je verzekerd en heb je een vraag?

Niet verzekerd en toch juridische hulp nodig?

  • Juridische hulp zonder verzekering
  • Huur eenmalig een DAS-jurist in
  • Betaal per opdracht na intake
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.


 Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?
17 aug 20233 min leestijd

Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?


 Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek
15 mrt 20233 min leestijd

Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek

Aannemer Niek krijgt de opdracht van zijn klant Anja om haar nieuwe dakterras in Amsterdam van composiet vloerdelen te voorzien. De levertijd van de composiet planken is drie dagen. Ze worden op tijd geleverd, maar niet in de afgesproken kleur. Anja gaat niet met de kleur akkoord, ze wilt graag antraciet in plaats van zwart. Niek beweegt hemel en aarde om alsnog de juiste kleur te bemachtigen. Helaas lukt het hem niet op tijd en nu zit hij met een ontevreden klant. Hoe kon dit misgaan en bij wie ligt de aansprakelijkheid?


 Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips
23 jan 20222 min leestijd

Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips

Mooi is dat, je hebt een prijsafspraak gemaakt met een (goede) leverancier en helaas klopt het niet. Wanneer de prijs afwijkt van de afspraak kun je stappen ondernemen, zoals de zakenrelatie een brief sturen en indien nodig in gebreke stellen. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.

1 van 3