Wat is de wettelijke garantietermijn?

Heb je een nieuw product gekocht? Dan zorgt de leverancier ervoor dat dit aan jouw verwachtingen voldoet. Dit is geen gunst, maar een wettelijke verplichting. Als het product beschadigd is, heb je recht op garantie. De leverancier moet dan een vervangend product leveren. Dit geldt alleen binnen de wettelijke garantietermijn.

Garantie op vervangend product bij defect of beschadiging

Omdat er zoveel verschillende producten zijn, gelden er verschillende garantietermijnen. Een speelgoedje van een paar euro gaat immers sneller kapot dan een wasmachine van een A-merk. De garantietermijn voor het speelgoedje is dan ook korter dan die van de wasmachine.

Een garantietermijn moet altijd "redelijk" moet zijn. Dat betekent ook dat, wanneer je leverancier 2 jaar garantie geeft op je wasmachine en je wasmachine na 3 jaar stukgaat, je soms toch reparatie of vervanging mag verwachten.

Mag de leverancier zelf garantievoorwaarden voor een product bepalen?

Meestal worden garantievoorwaarden opgenomen in de algemene voorwaarden van de leverancier. Soms ontvang je ook een garantiebewijs waarin de specifieke garantievoorwaarden worden vermeld.

Hoe zit het met fabrieksgarantie?

Fabrieksgarantie is een aanvullende garantie bovenop de wettelijke garantie en wordt vermeld in het garantiebewijs. Dit is vaak 1 jaar, maar fabrikanten kunnen ook langere garantieperioden aanbieden. Om aanspraak te maken op fabrieksgarantie hoef je niet te laten zien hoe het product defect is geraakt; het is aan de fabrikant om aan te tonen dat het defect niet te wijten is aan onjuist gebruik.

Mag de leverancier mij doorverwijzen naar de fabrikant?

De leverancier mag jou niet doorverwijzen naar de fabrikant.

De leverancier is altijd het aanspreekpunt, omdat je een overeenkomst met hen hebt gesloten bij de aankoop. In sommige gevallen kan de fabrikant rechtstreeks met jou communiceren, maar de leverancier blijft verantwoordelijk voor het oplossen van problemen.

Ondeugdelijk product na garantie: wat nu?

Zelfs na het verstrijken van de wettelijke of fabrieksgarantieperiode kun je nog steeds recht hebben op gratis reparatie van gebreken aan een product. De leverancier hoeft echter niet alles gratis te repareren na deze periode. Het hangt af van de leeftijd van het product en de conformiteitseis. Als een product binnen de verwachte levensduur defect raakt, moet de leverancier het gratis repareren of vervangen, op voorwaarde dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor het defect.

Moet de leverancier de reparaties garanderen?

Zelfs na het verstrijken van de garantieperiode kun je teruggaan naar de leverancier voor een defect. Je mag verwachten dat de leverancier goed werk heeft geleverd. Dit geldt ook voor een defect dat is ontstaan binnen de garantieperiode en dat niet correct is hersteld.

Heb je een vraag over het conflict met je leverancier?

Je kunt ons altijd bellen voor vragen of advies.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 088 3279 800.

Zo helpen we je

Brief Ondeugdelijk product

  • Voorbeeldbrief Ondeugdelijk product binnen garantietermijn
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht
Gratis

Beoordeling van je situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandelen en bemiddelen

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
V.a. 1.069,-
1 van 3
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.